חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

על הפופולריות של תורת הנסתר

ההתעניינות הגוברת ב'קבלה' - תורת הנסתר - תואמת את דברי ה'זוהר', שסמוך לביאת המשיח תתפשט חכמת הנסתר עד כדי כך שאפילו ילדים יעסקו בה.
מאמרים נוספים בנושא
מעמד הר-סיני כאירוע היסטורי מוכח
הקב"ה אינו צריך לעמוד למבחן שוב ושוב
התורה כאמת מוחלטת
התורה כבסיס כל הדתות
התורה כהוראות שימוש של ה'יצרן'
התורה אינה סופרמרקט של השקפות
לשם מה יש צורך בתורה שבעל-פה?
כדי להיות "עם הספר" צריך ללמוד
השכלה בסיסית של יהודי
על הפופולריות של תורת הנסתר

מדוע תורת הנסתר זוכה לפופולאריות כה רבה?

בשנים האחרונות יש פריחה עצומה בלימוד תורת הנסתר, הקבלה. חוגים לקבלה צצים כפטריות אחר הגשם בכל מקום אפשרי. בחוגים מסויימים של החברה הישראלית כבר נעשו לימודי הקבלה חלק מה'סטייל'. יותר ויותר אפשר לשמוע את המשפט: "...ואני מתעניין בקבלה". זה נשמע טוב היום, אחרי שכל האלילים הכזיבו.

מצב דברים זה היה צפוי, לאור דברי הזוהר, שסמוך לביאת המשיח תתפשט חכמת הנסתר עד כדי כך שאפילו ילדים יעסקו בה. ובאמת, מושגים מעולם הקבלה חודרים יותר ויותר לשפה, וגם שיכבת הגיל שמבינה את משמעותם יורדת בהתמדה. מובן שלא כל 'חוג לקבלה' ראוי להמלצה, אבל עצם התופעה היא מעניינת.

גוף ונפש

דרך ארוכה עשתה חכמת הנסתר מאז נתגלתה על-ידי רבי שמעון בר-יוחאי ועד ימינו. התחנות הראשיות בדרך היו האריז"ל, שקבע כי בדורות הללו "מותר ומצווה לגלות זאת החכמה", והבעש"ט, שגילה את החסידות, ששזורים בה מוטיבים רבים מתורת הקבלה. כך נעשתה תורה זו, שבעבר עסקו בה יחידי-סגולה, לנחלת ההמון.

הרעיון הבסיסי שמאחורי הקבלה אומר, שכל דבר מורכב משני רבדים - חיצוני ופנימי. כל דבר, הכוונה - העולם, האדם, התורה, ואפילו הקב"ה, כביכול. בכל אלה ישנו רובד חיצוני, שנתפס על-ידי החושים, ורובד פנימי, נסתר, שקשה יותר להגיע אליו.

האדם, למשל. ישנו הצד החיצוני - הגוף. זהו תחום שניתן לתפיסה על-ידי החושים, ושאפשר לחקור אותו באופן מדעי. יש מדע שלם, הרפואה, שכל-כולו נוגע רק בחלק החיצוני - בגוף. אבל מאחורי הגוף נמצאת נפש, נשמה. לא רואים אותה ואי-אפשר לשקול ולמדוד אותה, אבל היא מקור חייו של הגוף. בלעדיה - הגוף המורכב והמתוחכם כל-כך הוא כאבן דוממת. היא, הבלתי-נראית והבלתי-נתפסת, היא העיקר.

כך גם העולם בכללותו: הצד החיצוני שלו הוא זה שנמדד, נשקל ונחקר. הפיסיקה עוסקת בחקר הרובד החיצוני הזה, והיא מגלה את החוקים שעל-פיהם החומר מתנהג. אבל מאחורי החומר יש רוח, והיא בעצם העיקר. מאחורי חוקי הפיסיקה קיימים חוקים אחרים לגמרי - חוקים אלוקיים. הם הקובעים אם יתרחש אירוע מסויים ואם לאו. כאשר האירוע מתרחש, חוקי הפיסיקה נכנסים לפעולה, אך עצם ההחלטה אם יקרה הדבר ואם לאו - זה נקבע במישור אחר, במישור רוחני-אלוקי.

בקרוב נראה

וכך גם בתורה: ישנו הצד הגלוי של התורה - הדינים, ההלכות, הצד המעשי של התורה והמצוות. אך מעבר לצד הגלוי, יש צד נסתר. מאחורי כל מלה בתורה מסתתרות משמעויות עמוקות באין-סוף רבדים. לכל מצווה יש השפעות רוחניות על האדם, על העולם ואפילו על העולמות העליונים.

ובמידה מסויימת, גם לקב"ה יש צד גלוי וצד נסתר - הצד הגלוי הוא זה שמתגלה בדרך זו או אחרת בעולם, אך יש בו גם צד נסתר שאיננו מתגלה בעולם, אם-כי הוא קיים ופועל בו. בעצם, מאחורי כל רובד נסתר יש רבדים עמוקים ונסתרים עוד יותר, עד אין-סוף.

זהו התחום של תורת הנסתר. היא עוסקת בכל מה שמעבר לחושים ולצדדים הגלויים. לכן היא נקראת 'קבלה', כי אל הרבדים הנסתרים הללו אי-אפשר להגיע באמצעות המחשבה העצמית, אלא הם צריכים להינתן בקבלה איש מפי איש, החל ממי שקיבל את הדברים מהקב"ה עצמו.

כיום אנחנו יכולים רק ללמוד דברים אלה, אבל בביאת המשיח במהרה בימינו, נראה את הנסתר ממש כפי שאנו רואים כיום את הנגלה.


 
תגובות
2.
יש לציין למען צדק יעשה.
אייל-29/09/04 00:00
1.
הקבלה
פיליפ ברג-29/09/04 00:00

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)