חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מה זה יהודי?

העם היהודי חצוי לכאורה לפלגים ולמחנות שונים ומנוגדים. ובכל-זאת יש משהו עמוק שקושר את כל בני העם היהודי. בשביל זה צריך לדעת מהו העם היהודי.
מאמרים נוספים בנושא
מה זה יהודי?
להיות "יהודי טוב" ולא רק "אדם טוב"
תפקידו של יהודי בתוך כלל האנושות
גיור - עניין של מהות ולא 'טקס'
תופעת האנטישמיות
המאבק בהתבוללות
אזרחי ישראל ויהודי התפוצות
מאיפה צומחת השנאה העצמית
היום "כולנו יהודים"; ומחר?

עם מיוחד ומאוחד

לאחרונה מדברים אצלנו הרבה על אחדות העם, אך העם לכאורה חצוי ומפולג ביותר - 'דתיים' ו'לא-דתיים', 'ימניים' ו'שמאלנים', 'אשכנזים' ו'ספרדים' וכדומה. איך אפשר לדבר על אחדות במציאות זו?

אף-על-פי-כן, למרות כל ההבדלים, משהו עמוק מאחד ומלכד את כולנו. כדי להבין זאת, יש לברר תחילה את מהות הזהות היהודית ואת נקודת החיבור הפנימית שקושרת את כל בני העם היהודי.

במה אנחנו עם?

קשה מאוד, ואף בלתי-אפשרי, לתפוס את העם היהודי בקטגוריות הלאומיות המקובלות. למשל, העם הצרפתי מורכב מבני-אדם המתגוררים בצרפת, דוברים צרפתית, מזדהים עם התרבות הצרפתית וכו'. מי שסבו היגר מצרפת לאמריקה, והוא מעולם לא ביקר בצרפת, אינו דובר את שפתה ואינו מכיר את תרבותה - לא יוכל להיחשב צרפתי, אלא הוא אמריקני לכל דבר.

רק בעם היהודי יכול להתקיים מצב משונה, שאנשים שמתגוררים בארצות שונות, דוברים שפות שונות וחיים על-פי נוהגי תרבות שונים בתכלית זה מזה - נחשבים למרות הכול בני עם אחד.

תאמרו, שבני העם היהודי שייכים לגזע אחד? אין זה נכון. במשך הדורות הצטרפו אל העם היהודי (על-ידי גיור כהלכה) בני כל הגזעים והאומות, והם נחשבים יהודים לכל דבר.

ואולי אפשר להגדיר את כל היהודים בני אותה דת? אף זו אינה הגדרה נכונה, שכן גם מי שאינו דתי ואינו מקיים לחלוטין את מצוות התורה - הוא יהודי. אפילו מי שהמיר את דתו נחשב 'יהודי מומר', ואין הוא נזקק לשום טקס של גיור כדי לשוב ליהדותו.

עניין של מהות

מהי אפוא הנקודה שקושרת את כל בני העם היהודי?

אכן, הזהות היהודית היא ייחודית ואין לה מקבילה בעולם. בבסיסה לא עומדים הלאום, הגזע או הדת (במובנה המקובל). הזהות היהודית נובעת מהנשמה המיוחדת שהורישו לנו אבותינו אברהם יצחק ויעקב ומהברית שנכרתה עמנו כשעמדנו למרגלות הר-סיני וקיבלנו את התורה.

במעמד הר-סיני נכרתה ברית מיוחדת במינה בין הקב"ה לבין העם היהודי. הבורא בחר בנו מכל העמים וקבע לנו ייעוד של "ממלכת כוהנים וגוי קדוש". מאיתנו יש דרישות אחרות ולכן אנחנו שונים מכל העמים.

אתה אפוא יהודי משום שמהותך הפנימית-נשמתית היא יהודית. עצם עובדת היותך יהודי אינה קשורה במעשיך, בשפתך, במקום מגוריך ובתרבותך. נולדת יהודי - אתה נושא עמך את 'הנקודה היהודית', הנשמה היהודית, ואתה חלק בלתי-נפרד מהעם היהודי (הקב"ה העניק גם לגרים את הזכות להצטרף לברית זו, על-ידי גיור כהלכה).

לגלות את האחדות

זה מקור האחדות היהודית. זו אחדות שאינה מותנית בשום דבר. זהו קשר טהור בין יהודי ליהודי, מכוח העובדה שבלב כולנו טמונה אותה 'נקודה יהודית' ובה כולנו שווים.

ברור שכדי שיהדותנו תהיה גלויה ומודעת, יש צורך באימוץ מרכיבים של חיים יהודיים - תורה, מצוות, תרבות יהודית, זיקה לארץ-ישראל וכו'. בדרך זו אנו ממלאים את עולמנו השכלי והרגשי בתכנים יהודיים ונוצרת התאמה בין מהותנו הפנימית לבין אורח-חיינו, הכרתנו ורגשותינו.

אך גם אם יש הבדלים בין ההכרה היהודית של חלקים שונים בעמנו, אין בכך כדי לשנות את עצם הקשר הפנימי שמאחד את כולנו. אנו נדרשים לגלות אחדות זו ולבטאה בחיינו, שכן בכוחה נוכל לפרוץ את המחסום האחרון שעומד בינינו לבין הגאולה השלמה.


 

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)