חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הדרכותיו והשקפותיו

הרבי הביע את דעתו על כל נושא שמעסיק את היהודי בן זמננו. דעותיו היו תמיד מקוריות, אך מבוססות על התורה וההלכה.
מאמרים נוספים בנושא
מתולדות חייו
מורה הדור
כך הרבי חי
איש האשכולות
הפך קומץ חסידים למעצמה חובקת עולם
תשומת לב אישית
קשר נשמתי
הכל התעניינו בדעת הרבי
נבואותיו ותחזיותיו
הדרכותיו והשקפותיו
התוועדות עם הרבי
כשסופרים ייהלומים לא מתעייפים
שליחי הרבי מאחורי מסך הברזל
מדוע לא עלה לארץ-ישראל?
הרבי איתנו

"מה אומר על זה הרבי?"

הרבי הביע עמדה בנושאים אקטואליים שונים והביע את דעתו על כל תחום שמעסיק את היהודי בן זמננו. דעותיו מתאפיינות מצד אחד במקוריות, ומצד שני הן מבוססות תמיד על אדני התורה וההלכה.

הרבי לא חשש אף פעם לבטא את דעותיו, גם אם הן חרגו מהמוסכמות הרווחות. הוא גם לא נרתע מלהביע דעות לא מקובלות, אם האמין שמחובתו לומר את האמת בנושא זה.

הרבי הירבה להתייחס לשאלות שמעסיקות את העם בישראל. הוא שלל מדיניות של ויתורים כלפי הערבים, והזהיר כי מדיניות כזאת רק תרע את מצבנו. הדרך היחידה לשלום היא לעמוד על צורכי הביטחון, להרתיע את האוייבים ולאלץ אותם להשלים עם קיומנו - זו תמצית תפיסתו.

הנה כמה מעמדותיו של הרבי בנושאים שונים:

בעד המחקר המדעי

הרבי לא ראה שום סתירה, עקרונית או מעשית, בין האמונה לבין המחקר המדעי. מבחינה מסויימת אף סבר, שמחקר אובייקטיבי חושף את האחדות שבבריאה ומקרב אותנו לאמונה בבורא עולם. לעיתונאי שלמה נקדימון אמר פעם: "כל גילוי חדש בתחום המדע מערער את קודמו ומדגיש את זמניותן של התיאוריות המדעיות מול יציבותה של תורת משה".

נגד פרישה לגמלאות

הרבי התנגד בתקיפות לנוהג שמאלצים אנשים לפרוש לגמלאות בגיל מסויים. נוהג זה יוצר אצל אנשים קשישים תחושה שאין עוד צורך בהם ומנוון אותם מוראלית ופיזית. הרבי עודד קשישים להמשיך בעבודה ולהוסיף לתרום לחברה, וקבע במוסדותיו נורמה שאין מפטרים אנשים רק בשל גילם.

בעד מעמד האשה

הרבי עודד מאוד נשים לפעילות ציבורית, קיבל נשים לפגישות, הופיע לפניהן בכינוסים ואפילו יזם את הקמתו של ארגון 'נשי חב"ד'. עם זאת שלל הרבי את התנועה הפמיניסטית, וטען כי תנועה זו פוגעת באשה בכך שהיא מזלזלת בתפקידיה החשובים כמחנכת הדור הבא וכמעצבת התא המשפחתי. הרבי טען, כי הצבתו של הגבר כמודל בלעדי לחיקוי, מפחיתה מערכה העצמי של האשה ומערכם של תפקידיה הייחודיים.

חבישת פאה נכרית לנשים נשואות

דעותיו של הרבי היו משוחררות מכל קיבוע פסיכולוגי או נטיית לב, והוא קבע אותן מתוך ראיה נכונה של העניין כשלעצמו. הדבר בא לידי ביטוי למשל ביחסו של הרבי לחובתה של האשה הנשואה לכסות את ראשה. בעוד חוגים הנחשבים לחרדיים- מחמירים התנגדו לחבישת פאה-נוכרית משום שמראיה קרוב לשל שיער טבעי, תמך הרבי בחבישת פאה-הנוכרית נאה, דווקא משום היותה אטרקטיבית יותר ומשום שקל יותר לשכנע אשה צעירה לחובשה. לעומת זאת שלל נחרצות כל סוג אחר של כיסוי- ראש והנימוק: "אשה שתחבוש מטפחת לראשה עלולה להסירה במקרים מסויימים מתוך אי-נעימות. לעומתה אשה החובשת פיאה-נוכרית, גם אם יכנס הנשיא אייזנאוהר בכבודו ובעצמו, לא תסירנה"...

טכנולוגיה לשירות התורה

הרבי לא זו בלבד שלא ראה שום מניעה להשתמש בהישגי הטכנולוגיה, הוא אף ראה בכך אידאל. לפי תפיסתו, כל דבר שקיים בעולם נועד לשרת את ערכי האמת, הטוב והקודש ולהפיץ את האמונה. חסידות חב"ד הייתה חלוצה ברתימת הווידאו, המחשב, שידורי הלוויין ואמצעי תקשורת מתקדמים להפצת ערכי היהדות.

יהודים כאור לגויים

הרבי סבור שהגיעה העת להפיץ גם בקרב לא-יהודים את המסרים האוניברסליים של היהדות. הפצתם של מסרים אלה - שהעם היהודי נצטווה להנחילם לכל האנושות - הוגבלה בעבר בשל רדיפות הגויים. עתה בשל העולם לקבל רעיונות אלה, בלי לעורר התנגדות. הרבי יזם פעילות - שנעשתה בעיקר בארה"ב - להחדרת הצורך בקיום 'שבע מצוות בני-נח'. נשיאי ארה"ב נענו ליוזמה ויצאו בקריאה לאזרחי המדינה לשמור ולקיים מצוות אלה, שהן אבן- יסוד לחברה אנושית מתוקנת.

איך משכנעים צעיר להניח תפילין

צעיר בעל רקע חילוני נכנס ל'יחידות' אצל הרבי. הרבי התעניין אצלו אם הוא כבר מניח תפילין. והצעיר השיב כי הוא מתקשה פסיכולוגית לקבל עליו החלטה שתחייב אותו לפעולה יום-יומית רצופה. "פעולה יום-יומית רצופה?!" הקשה הרבי, "הרי פעם בשבוע, ביום השבת, פטור אתה מהנחת תפילין!"... הרעיון המקורי שבר את המחסום הפסיכולוגי של הצעיר, ובו במקום קיבל עליו להניח תפילין.


 
תגובות
1.
נכון
יוסף-11/01/06 18:26

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)