חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

והיה ראשיתך מצער

ביסוסה של תנועת חב"ד בארץ ישראל והתרחבותה הגדולה החלו עם עלותו לכס נשיאות חב"ד של הרבי מליובאוויטש, רבי מנחם מענדל שניאורסאהן זצ"ל, בשנת תשי"א (1951). ההתיישבות החב"דית באותה תקופה מנתה כמאה משפחות בירושלים, שבעים משפחות בכפר חב"ד ועוד כמאתיים משפחות שהיו פזורות בקהילות קטנות של חב"ד בישובים שונים.
מאמרים נופים
תנועת חב"ד תוקעת יתד בארץ ישראל
והיה ראשיתך מצער
חב"ד מתבססת ומתרחבת בארץ ישראל
קהילות חב"דיות לתפארת
מוסדות חינוך חב"ד בארץ ישראל
חב"ד – עם כל הלב לכל אחד
המוסדות המרכזיים של תנועת חב"ד בארץ ישראל

בשנת תש"י (1950) הסתלק כ"ק האדמו"ר השישי בשושלת חסידות חב"ד, כ"ק אדמו"ר רבי יוסף יצחק שניאורסאהן (הריי"צ) זצ"ל, וחתנו, רבי מנחם מענדל שניאורסאהן זצ"ל, המוכר בעולם כולו בשם הרבי מליובאוויטש, קיבל עליו את עול הנהגת חסידי חב"ד ברחבי תבל.

היישוב החב"די בירושלים, הכולל כיום בתי-כנסת רבים, מוסדות חינוך, מוסדות תורה ומפעלי חסד מפוארים, לצד בתי חב"ד הפועלים רבות ברחבי העיר – מנה בעת ההיא רק כמאה משפחות, עם שני מוסדות מרכזיים – ישיבת 'תורת אמת' ו'כולל חב"ד'.

כפר חב"ד, בירת חב"ד בארץ, מנה אז בסך-הכול כשבעים משפחות. הכפר, שנוסד על-ידי הרבי הריי"צ בשנת תש"ט, עדיין לא היה מבוסס כלכלית ונאבק על עצם קיומו. 

ההתיישבות החב"דית הייתה פזורה בעוד כמה וכמה נקודות יישוב. קבוצה קטנה של חסידי חב"ד התגוררה בשכונת הרכבת בלוד. כמו שכניהם מכפר-חב"ד, הם התגוררו ב'דירות' למחצה, שלא היו אלא בתים ערבים נטושים. בפרדס הסמוך הוקמה ישיבת 'תומכי תמימים'.

בתל-אביב התגוררו כמה עשרות משפחות, שרובן עלו לארץ בשנים תר"צ-תש"י לערך. אלה ייסדו והפעילו את בית הכנסת 'מרכז חב"ד' ואת ישיבת 'אחי תמימים' שהועתקה בהמשך לראשון-לציון. קהילה חב"דית גרה גם בבני-ברק, עם שני בתי-כנסת, ברחוב רש"י וברחוב אברהם.

קהילות חב"דיות קטנות היו פזורות בעוד כמה ערים בארץ. יש לציין, כי המעטים הללו עשו רבות כדי לקיים ולפתח חיים חסידיים, ואף האירו באור החסידות את סביבתם, ובמסגרת זו הפעילו בתי-כנסת חב"דיים בפתח-תקווה, בראשון-לציון, בחיפה ועוד.

'אגודת חסידי חב"ד' ו'כולל חב"ד'

בשנים עברו היה 'כולל חב"ד' המוסד שריכז את ההתיישבות של חסידות חב"ד בארץ-הקודש.  ברבות הימים הוקמה ישיבת 'תורת אמת', כמוסד בפני עצמו  ובהמשך, גם ישיבות 'אחי תמימים' ומחלקת 'תומכי תמימים', על-ידי הרבי הריי"צ.

המפנה המשמעותי החל עם הקמת המוסד 'אגודת חסידי חב"ד בארה"ק' בקיץ תש"א. מוסד זה, שהתפתח בפיקוחו הישיר של הרבי הריי"צ, היה למעשה, ארגון-על חדש של מוסדות וחסידי חב"ד בארץ-הקודש.

בשלבים מאוחרים, באגרת מיוחדת אל הנהלת 'כולל חב"ד', התייחס הרבי הריי"צ לסמכותה של האגודה (נדפסה באג"ק כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע ח"ח [אגרת ב'תסה]. ראה גם ח"ו אגרות א'תרעה, א'תשצט):

בזה הנני להודיעם אשר כולל חב"ד וישיבת צמח צדק, מנהליהם ופקידיהם יחיו, ימלאו את כל פקודתי לאנ"ש שי' על ידי אגודת חסידי חב"ד הכללית באה"ק ת"ו ויהיו נשמעים להוראות אגודת חסידי חב"ד הכללית באה"ק ת"ו ובכל תוקף עוז כוחם יעזרו ויתמכו להביא אל הפועל את הוראות אגודת חסידי חב"ד הכללית באה"ק ת"ו.      

מאז משמש 'אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש' הארגון הסמכותי והייצוגי של כלל חסידי חב"ד ומוסדות חב"ד בארץ הקודש.

(מתוך המבוא ל"אלבום חב"ד" בהוצאת אגודת חסידי חב"ד בארצנו הקדושה (ע"ר) - ה'תשס"ט (2008))


 
     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)