חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

רוב העם דבק במסורת

תוצאותיו של סקר מבציע כי הציבור היהודי הישראלי הוא ציבור מאמין באופן בסיסי ובעל זיקה עמוקה למסורת היהודית. זאת, אף-על-פי שבשנים האחרונות יש תחושה של התרחקות גוברת מערכי היהדות, לפחות במישור הציבורי, הן העירוני והן הממשלתי.
מאמרים נוספים בנושא
בלי תוויות
רוב העם דבק במסורת
תופעת ה'מסורתיים'
בלי מצוות שבין אדם לחברו אי-אפשר להיות דתי
האמנם "מלחמת תרבות"?
למה יש אצלנו שנאת-דת
התעוררות דתית ועויינות דתית
קירוב הלבבות ופירוק המתחים

הציבור דבק במסורת הרבה יותר ממייצגיו

סקר שנערך לפני מספר שנים על-ידי מכון גוטמן למחקר חברתי שימושי מציג תמונה מפורטת של התייחסות הציבור לנושאי דת ומסורת. אמנם עיון מדוקדק בסקר מעלה השגות על מידת הצלחתם של עורכיו לדגום את הציבור החרדי, ונראה כי הוא זוכה לתת-ייצוג בסקר, ואולם בסך-הכול יש בסקר זה נתונים שיש בהם כדי להזין כמה מחשבות.

בראש ובראשונה, רוב מכריע של הנשאלים (79%) מצהירים כי הם שומרים על המסורת הדתית. כלומר, רוב-רובו של הציבור היהודי חש זיקה למסורת ישראל. אלה שאינם שומרים כלל על דת ומסורת הם מיעוט קטן (21%). עם זאת מציינים עורכי הסקר, כי ה"לא-דתיים מרגישים שהם אפילו רבים יותר" ממספרם האמיתי.

עם של מאמינים

גם כאשר הסוקרים פונים לשאלות מוגדרות לגבי שמירת מצוות שונות, מתגלה כי רוב הציבור שומר מצוות בסיסיות, כמו כשרות, נרות שבת וקידוש בליל שבת. יתרה מזו: כשליש מהנשאלים ציינו, שהיו רוצים לשמור 'קצת יותר' ואף 'הרבה יותר' על מסורת ישראל ממה שהם שומרים כיום.

תמונה דומה עולה לגבי שאלות של אמונה והשקפת-עולם. כ60%- מהנשאלים מאמינים 'בלב שלם' בקיומו של אלוקים, והשאר מאמינים באופן חלקי יותר. כמחצית מהציבור היהודי מאמינים שהתורה ניתנה למשה על הר-סיני, שיש השגחה עליונה על כל אחד ואחד, שהתורה והמצוות הן ציווי אלוקי, ושיש גמול למעשים טובים.

דבר זה מעיד, שהציבור היהודי הישראלי הוא ציבור מאמין באופן בסיסי ובעל זיקה עמוקה למסורת היהודית. זאת, אף-על-פי שבשנים האחרונות יש תחושה של התרחקות גוברת מערכי היהדות, לפחות במישור הציבורי, הן העירוני והן הממשלתי.

אחד הנושאים שמסעירים את דעת הקהל מדי פעם הוא פתיחת אתרי בילוי בלילות שבת. והנה מתברר, כי "רוב הישראלים (68%) סבורים שליל שבת צריך להישאר 'ערב שקט וביתי'". כלומר, כל המדברים בשם 'הרוב', כביכול, מייצגים למעשה רק מיעוט צעקני. רוב הציבור הישראלי אינו רוצה בפתיחת אתרי בילוי בלילות שבת, והוא מעוניין שילדיו יישבו בבית בחיק המשפחה.

ראי מעוות

לאור כל זאת גוברת השאלה, כיצד קרה שהלך-הרוחות הכללי אינו משקף את העובדות. מדוע יהודים דתיים מרגישים שהם מיעוט, כשרוב גדול כל-כך תומך בעמדותיהם ובאמונותיהם הבסיסיות.

התשובה נמצאת בתחום התקשורת. כלי-התקשורת הישראליים נשלטים כמעט בלעדית על- ידי אנשים בעלי השקפות-עולם חילוניות בוטות. רוב בעלי ההשפעה בתקשורת שייכים לאותה קבוצת מיעוט של בלתי-מאמינים ובלתי שומרים על המסורת. בכך הם מעוותים לחלוטין את דעתו של הציבור בנושאים אלה, ומעניקים ביטוי מוגזם לחלוטין לשוליים קיצוניים ואנטי- דתיים.

חבל שהיהדות הדתית טרם מצאה תשובה הולמת לכך.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)