חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תורת חב"ד - חכמה, בינת, דעת

תורת חב"ד עוסקת בכל עולם ההגות והמחשבה של היהדות - היחסים שבין הבורא לבריאה; שליטתו בעולם; מטרת בריאת העולם; האופן שבו הוא מקיים ומחייה את העולם ועוד.
מאמרים נוספים בנושא
איש פלא מחולל תנועת פלא
"היא אומרת – ואני יודע!"
חב"ד ויתר ענפי החסידות
תורת חב"ד - חכמה, בינת, דעת
לדאוג לכל העם
חב"ד מתחילה בליובאוויטש
הסתלקות אדמו"ר הזקן

למי שאינו מתמצא בטרמינולוגיה של החסידות והקבלה עלול השם "חב"ד" להישמע כמליצה יפה, לכל היותר. מה פתאום, יכול אותו אדם לשאול את עצמו, בחרו להם הללו שמות כמו "חכמה, בינה. דעת"?... אך למעשה, בלכסיקון החסידי-קבלי השם הזה הוא מובן מאליו ופשוט ביותר.

אלה אמנם מושגים קבליים, אך ניתנים להבנה מתוך מבט אל מערכת ההבנה של האדם. מערכת זו מתחלקת לשלושה חלקים, שהם שלושה שלבים של הבנת הדברים. שלושה אלה הם: חכמה, בינה, דעת.

נניח שהאדם שקוע בפתרונה של בעיה מסוימת. הוא מתעמק בצדדי הבעיה ומנסה לחפש את הפתרון. התשובה לבעיה תבוא בתחילה בצורת הברקה כללית ומופשטת. לפתע כאילו יבזיק אור במוחו והוא יחוש כי הנה, זהו הפתרון. הוא לא יוכל עדיין להסביר זאת אפילו לעצמו. אותה הברקה עדינה ומופשטת זקוקה לפיתוח ולהרחבה. ועם זאת – בהברקה זו טמון הפתרון. זהו שלב ה"חכמה" – הברק הרעיוני הקצר והמופשט.

השלב הבא יהיה – שלב ה"בינה". האדם יתחיל לפתח את אותה הברקה, ירחיב אותה. הוא יבדוק האם היא מתאימה לכל פרטי הבעיה וכשימצא כי כן, ינתח אותה לפרטיה ולעומקה וינסח בבהירות את הפתרון בשלמותו. בשלב זה הופכת אותה הברקה כללית ומהירה לפתרון מובן היטב, רחב ועמוק.

אך בזה עדיין לא מסתיימת מלאכת ההבנה. הרעיון השלם הזה עדיין נתפס כמשהו מרוחק ומנותק. הוא לא הספיק עדיין לשקוע בתודעתו של האדם ולהיקלט היטב. הוא אמנם שלם וברור, ועם זאת – קצת מרחף וקצת בלתי מציאותי. כאן נכנסת לפעולה ה"דעת". כוח-שכלי זה תופס את הדבר לעומקו ולכל משמעויותיו. ה"דעת" הופכת את הרעיון לחלק בלתי-נפרד מעולמות המחשבתי של האדם. בשלב הזה מגיע הרעיון לבשלות מליאה.

שיטת חב"ד היא, אפוא, שיטה התובעת, שכל דבר יבוא מתוך הבנה יסודית שלימה ועמוקה, הבנה שתהיה מורכבת מכל השלבים של החשיבה ההגיונית: מחכמה, מבינה ומדעת.

תורת חב"ד עוסקת למעשה בכל עולם ההגות והמחשבה של היהדות. היא דנה ביחסים שבין הבורא לבריאה, בדרכים שבהן שולט הבורא על עולמו, כיצד הוא מקיים ומחייה את העולם והמטרה שלשמה הוא ברא בכלל את העולם כולו. אנו מוצאים בתורת חב"ד הסברים מאלפים על מהותן של התורה ומצוותיה, על יחודו של עם ישראל ועל כוחותיה של הנשמה היהודית. בתורת חב"ד גם מצויים ניתוחים מעמיקים ונפלאים של נפש האדם וקיימת בה חדירה לרבדים העמוקים ביותר של הנשמה היהודית.

ישנו מכלול רחב של שאלות-יסוד המהווה נושא מתמיד לדיון במשנתה של חסידות חב"ד. כמה מהן הן השאלות: לשם מה ברא הקדוש-ברוך-הוא את העולם? האם היה חסר לו דבר-מה שלשם כך ברא את העולם? וכיצד נוצר עולם כה מורכב ובעל כל כך הרבה ניגודים מהאלוקים האחד והיחיד אשר "מהותו" היא אחדות פשוטה?

מקום נרחב מוקדש לעיסוק בשאלות המטרה והתכלית: מהי התכלית שבלימוד התורה ובקיום מצוותיה? לשם מה הייתה הנשמה האלוקית שלנו צריכה לרדת מן העולם הרוחני העליון שבו שרתה אל עולמנו הגשמי והתחתון? מהי התועלת שבירידה עצומה זו? מהו סופו של העולם, האם הוא יישאר כפי שהוא לנצח או שיחול שינוי בכל מהותו בשלב זה או אחר?

זהו אחוז מזערי מהנושאים שבהם דנה תורת חב"ד. המאפיין את צורת דיונה הוא – ההגיון המוצק של ההסברים, הבהירות, העומק ועם זאת – הפשטות הניתנת להשגה לכל אדם.

מפליאה במיוחד היא העובדה, שכמעט לא נמצא אדם שניסה לחדור למעיינותיה של חסידות חב"ד והדבר לא חולל אצלו שינויים. עצם העיסוק בתורת חב"ד משנה זוויות-ראיה, מגביר מודעות לתחומים עדינים שלא היו קרובים קודם-לכן והופך את האדם לאדם אחר: רציני יותר, שלם יותר עם השקפת עולמו, מיושב יותר – וגם בעל חיוניות ושמחת-חיים גדולה יותר.

מעבר למאפייניה הרעיוניים האמורים  של חב"ד, ייחודה של תנועת חב"ד היא בכך שהיא אינה מסתגרת בד' אמותיה, אלא הציבה לעצמה מטרה לדאוג לכל מחסורו של יהודי, באשר הוא, וכן להפיץ את משנת החסידות ומעיינותיה - חוצה, לכל מקום. על כך במאמר נפרד.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)