חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

החסידות הכללית

רוח חדשה הקימה לתחיה יהדות דועכת
שני תהליכים מסוכנים, בחיי יהדות מזרח אירופה, איימו למוטטה. מחד - התנשאות לומדי התורה ותהליך התנכרותם וקפיאתם, ומאידך דעיכת פשוטי העם והתרחקותם מהיהדות. תנועת החסידות הביאה למהפך שנמשך ומתרחב עד עצם היום הזה.


הבעש"ט – מייסד החסידות, ו'הצדיקים הנסתרים'
בגיל 18 כבר הכניס מהפך בסדרי עבודתם של ה"נסתרים" והביא להקמת רשת של "נסתרים" שעסקו במתן חינוך לילדי העיירות והכפרים המנותקים ממרכזי היהדות. בהיותו בן , יצא מחומת המסתורין ונתגלה כמנהיג שהביא לעולם את דרך החסידות.

אמונה פשוטה בישועת ה'
אחת היסודות בדרך החסידות היא האמונה הפשוטה בקב"ה. לעומת דרך המוסר וההפחדה של היהודים הפשוטים שבה הלכו ה'מגידים' למיניהם, עודד הבעל-שם-טוב ביהודים הפשוטים את האמונה הטהורה והתמימה, לא מתוך פחד אלא מתוך שמחה ואהבת ה'.

החסידות – מה היא?
החסידות מביטה אל הפנימיות. לדוגמה: מעלתו של יהודי היא, לכל לראש, היותו בעל נשמה מופלאה ובן לעם סגולה. ידענותו, ודרך קיומו את המצוות, הם יתרונות לוואי גם אם הם חשובים והכרחיים.

מיהו חסיד?
כמה מההגדרות העשירות למהותו של חסיד מופיעות באגרותיו ושיחותיו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ: "חסיד לועג ליצר הרע. כל העבודה היא עם הנפש הבהמית, לא עם יצר הרע"; "אצל חסידים מעולם לא חסרו שמחה וידידות. שני דברים אלו הם תכונות חסידיות".

דימוי שגוי
הופעתה המטאורית והרוח החדשה שהביאה החסידות בכנפיה, יצרה, בראשית דרכה התנגדות עזה מצד אלה שכונו "המתנגדים". אלה חשדו שהחסידות באה לחדש ולשנות מיסודותיה של היהדות.

ח"י באלול - יום של חיים
ח"י באלול מכונה בעולמה של החסידות "יום הולדת שני המאורות הגדולים", היום שבו ירדו לעולם נשמותיהם הגדולות של הבעש"ט, מחולל שיטת החסידות ושל רבנו הזקן, בעל התניא, מייסד חסידות חב"ד. מי שפרסם את עניינו של ח"י באלול ועשאו נחלת הכלל היה כ"ק אדמו"ר הריי"צ שסיפר כי אביו אדמו"ר הרש"ב אמר לו: "אתפשטותא דמשה בכל דרא. משה החסידי הכללי עם חמישים שערי הבינה שנבראו בעולם, הוא הבעש"ט ותורת החסידות. משה החב"די שלנו, עם חמישים שערי הבינה, הוא רבנו הזקן ותורת החסידות. כולם נמסרו למשה חסר אחד; 'אחד' זה על החסידים להשלים עד ביאת המשיח, וזהו ה'יפוצו מעיינותיך חוצה'".


החסידות היא תנועה יהודית-דתית-חברתית אשר קמה לפני כמאתיים ושבעים שנה במזרח אירופה. היא חוללה מהפך ביהדות כולה. אפשר לומר, כי כיום נתקבלו עקרונותיה הבסיסיים בכל שכבות היהדות שומרת-המצוות. אך גם כיום עדיין ישנם רבים הרחוקים ממנה וממשנתה הכוללת, בשל סיבות שונות ודעות קדומות. משום כך עדיין רואה החסידות את הצורך בהסברתה ובהחדרתה לעם כולו כאחד מתפקידיה הראשיים.
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)