חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ההשפעה על אומות העולם
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1403 - כל המדורים ברצף
המבט החסידי על החיים
יש חדש
ההשפעה על אומות העולם
אדמו"ר הזקן
לתפוס את הגנב
אחד בארץ
שני תרגומים
"אור וחיוּת נפשנו"
חסידות – לא אִמְרה נאה בלבד
מספר נרות שגוי

אחרי שחרורו ממאסרו שיגר רבנו הזקן איגרת אל חבריו, תלמידי המגיד ממזריטש, ובה ציין כמה וכמה עניינים רוחניים שהיו במאסר ובגאולה. בתוך הדברים הוא מפרט באריכות רבה את קידוש השם שנוצר בעיני השׂרים הגויים: "הפליא והגדיל שמו הגדול והקדוש אשר נתגדל ונתקדש בעיני כל השרים... וענו ואמרו על זאת כי אם מאת השם הייתה זאת, היא נפלאת בעינינו".

הדבר הזה דורש הסבר. מה לצדיקים הקדושים, נמעני המכתב, ולהשפעת השחרור על השרים הגויים?

לפרוץ לעוד ממדים

התשובה טמונה בשני הלקחים המרכזיים שאדמו"ר הזקן מצביע עליהם כלימוד מפרשת המאסר והגאולה. האחד נוגע לעבודת ה' האישית. המאסר בא בעקבות קטרוג על הפצת פנימיות התורה והנחלתה להמונים. השחרור מבטא את ביטול הקטרוג. כך בעבודת ה' יהודי נדרש לגאול את עצמו ממגבלותיו ולעבוד את ה' כראוי, כפי שלמדו חז"ל מהפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" – שכל יהודי צריך לבנות מקדש לקב"ה בתוך נפשו, ולעסוק כל חייו בתורה ובמצוות.

אך בכך לא דיי. אל לה לגאולה להצטמצם לעולמו הרוחני של האדם ולעבודת התורה והמצוות בלבד. עליה לפרוץ גם אל תוך תחומי החולין, ואפילו אל השרים הגויים, ככתוב "בכל דרכיך דעהו" ו"כל מעשיך יהיו לשם שמים".

עזרה ליולדת

הרעיון הזה השתקף בחייו של האדמו"ר הזקן, שאופיינו בדגש על המעשה בפועל. אף שהגה את תורת חסידות חב"ד וחיבר את ספר התניא, וכמו-כן היה גאון עצום גם בחלק הנגלה של התורה וחיבר את השולחן ערוך – דגל בעשייה בפועל, החל מהיותו 'בעל קורא' בבית מדרשו, ועד הדרכת השוחטים בעבודתם.

אף מסופר שפעם אחת הפסיק את תפילתו הנשגבה באמצע יום הכיפורים, פשט את טליתו והלך לקצה העיר כדי לסייע ליולדת בעיצומו של היום הקדוש, אף שהיה יכול לשגר לשם מתפלל אחר. מכאן אפשר ללמוד עד כמה נחוץ להוריד את הדברים לידי פועל, להשפיע על עוד ועוד יהודים, ואף להביא את ההשפעה אל בני אומות העולם, ולעודדם לקיים את שבע מצוות בני נח.

לימוד מיוסף

דברים דומים אנו רואים אצל יוסף במצרים. התורה אומרת: "וַיְהִי ה' אֶת יוֹסֵף... וַיִּתֵּן חִנּוֹ בְּעֵינֵי שַׂר בֵּית הַסֹּהַר". גם יוסף, בהיותו בבית-הכלא, גרם לקידוש השם. כמו-כן התאפיין יוסף בעשייה עוד  בטרם נאסר, בהיותו בבית פוטיפר, כדברי הפסוק: "כִּי ה' אִתּוֹ וְכֹל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה, ה' מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ".

בתורת החסידות מוסבר ששורש נשמתו של יוסף הוא בדרגה רוחנית גבוהה ביותר. ובכל-זאת התורה מציינת שההצלחה של יוסף התבטאה ב'ידו', במעשה בפועל, שכן זה תכלית הכול.

(התוועדויות תשד"מ, כרך ב, עמ' 608, 661)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)