חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מה צריך לעורר בשבת שובה?
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
נושאים נוספים
שיחת השבוע 1447 - כל המדורים ברצף
אנחנו צריכים ראש חדש
יש חדש
מה צריך לעורר בשבת שובה?
ראש השנה
מהי תשובה
דפיקה בדלת
לקונה עבדיו בדים
גאולה מן המֵצר
לדעת מה לבקש
מלאכות לקראת שבת

בשבת שובה נהוג שהרב דורש דרשה לפני הציבור. מטרת הדרשה בפשטות היא לציין את הלכות החג. 'מגן אברהם' כותב שתכלית הדרשה היא "לדרוש ולהורות להם דרכי ה', ללמד להם המעשה אשר יעשון".

בשולחן-ערוך אדמו"ר הזקן מובאים דבריו של ה'מגן אברהם', אך בשינוי של אות אחת המשנה מהותית את משמעות ההוראה. אדמו"ר הזקן מוסיף ו לפני "ללמד": "וללמד להם המעשה אשר יעשון", וכך מתקבלות כאן שתי הוראות נפרדות: האחת "להורות להם דרכי ה'", והשנייה  – "וללמד להם המעשה אשר יעשון".

הדרך אל המטרה

מה הן 'דרכי ה''? הכוונה לדרך רוחנית, שבדומה לדרך הגשמית מובילה את האדם ליעדו. כאן היעד הוא "המעשה אשר יעשון", והדרך היא האמצעי המוביל אליה. בלעדיה אי-אפשר להשיג את המטרה הסופית.

תכלית בריאת העולם היא שיהודים יקיימו את מצוות הקב"ה בפועל – "המעשה אשר יעשון", אך הדרך לקיום המצוות המעשיות מוכרחה לעבור בנפשו של האדם. עליו לאהוב את השם ולירא ממנו, כדי שהמצוות יהיו מלאות חיוּת. בלי החיוּת הפנימית נחשבת המצווה כגוף בלי נשמה.

הכוונה חיונית

אך לכאורה הקיום המעשי של המצוות הוא החשוב, שהרי "המעשה הוא העיקר". ההוכחה היא מההלכה שאם אדם עוסק בתכנים הרוחניים של המצווה בלבד ואינו מקיימה בפועל – לא קיים את המצווה, ואילו אם קיים את המצווה בפועל אך בלי כוונה – יצא ידי חובתו. אם כן, מדוע החיוּת נחוצה כל-כך?

אלא שאי-אפשר לנתק בין עשיית המצוות בפועל ובין עולמו הפנימי  של האדם. כאשר גישתו של האדם לקיום המצוות חסרה כוונה ורגש, והוא מבצע אותן כמילוי חובה או מתוך הרגל בלבד, בסופו של דבר תיחלש גם העשייה עצמה, שכן עולמו הפנימי של האדם מצוי במקום אחר, ובהדרגה הדבר יבוא לידי ביטוי גם במעשה.

מדרגות רבות

זאת ועוד, גם אם הפן המעשי שבמצוות לא היה נפגע, היעדר החיוּת פוגע בשלמותן. המצוות ניתנו, כדברי המדרש: "לצָרֵף בהן את הבריות", שהיהודי יזדכך ויתקשר עם הקב"ה. הקשר הזה צריך להקיף את כל אישיותו של האדם ואת כל כוחותיו הנפשיים, וזאת משיגים רק כאשר קיום המצוות הוא מתוך חיוּת פנימית.

לכן חשוב שהרב ידרוש ויעורר לא רק באשר לַ"מעשה אשר יעשון", הלכות החג בפועל, אלא גם על "דרכי השם", הכוונה והרגש שצריכים ללוות את הקיום המעשי של המצוות. וכאן רואים הבדל: קיום המצוות בפועל מוגדר בלשון יחיד, "המעשה", ואילו החיוּת הפנימית מתוארת בלשון רבים – "דרכי השם". שכן בעבודה הרוחנית הפנימית יש דרָגות רבות, וכל אחד ואחד מישראל נדרש להשיג את הכוונה והרגש המתאימים למדרגתו.

(תורת מנחם כרך כד, עמ' 25)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)