חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חג הפסח
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
נושאים נוספים
שיחת השבוע 1474 - כל המדורים ברצף
תוכנו הפנימי של ליל הסדר
יש חדש
פסח, מצה ומרור
חג הפסח
כאן הבן שואל
עשה את רצוני
נקישות מלמעלה
להביא לימות המשיח
'יציאת מצרים' של גרישה
תזכורת: עירוב תבשילין

ביעור היֵשות

החמץ מבטא את היֵשות העצמית והמצה את הענווה. החמץ, העולה ותופח, הוא בדוגמת גס הרוח המתנפח. לעומתו, המצה, שהיא לחם עוני, היא בדוגמת העניו, הרואה תמיד רק את מעלות הזולת והוא בטל לפניו.

(ספר השיחות תש"ד)

שיהיה 'משהו'

כשם שבדיקת החמץ צריכה להיות אף לאיתור 'משהו' בלבד, כך גם בענייני קדושה צריך כל אדם לשאוף שיהיה לו לכל הפחות 'משהו': ללמוד משהו, להשיג משהו, משהו במידות, משהו בעבודה בפועל. העיקר שתמיד יהיה לו 'משהו' של קדושה.

(הרבי הריי"צ מליובאוויטש)

גזֵרה שהיא ברכה

"כי גר יהיה זרעך... והיא שעמדה לאבותינו" (מן ההגדה). הגזֵרה "גר יהיה זרעך" כוחה יפה עד היום הזה, שהגויים אינם מניחים לנו להתבולל ומזכירים לנו תמיד שאין אנו אלא זרים וגרים. "היא שעמדה" לנו ושמרה עד היום הזה על עצמאותנו הרוחנית.

(הרב נפתלי-צבי ברלין)

פסח, מצה ומרור

פסח מצה ומרור צריכים להיאכל יחד. הפסח מבטא את הגילוי מבחינת 'מלך מלכי המלכים הקב"ה'. המצה היא הכלי לגילוי הזה. המרור, המבטא את הכאב על עוצם הריחוק מה', מזכך את הכלי ומטהרו, שיהיה כלי טוב לגילוי.

(ספר המאמרים תש"ח)

בזמן הנכון

"ואחרי-כן יֵצאו ברכוש גדול" (מן ההגדה). רק לאחר שיצאו משם נתנו להם את הרכוש הגדול, שכן אילו נתנו אותו להם מוקדם יותר, לא היה להם עוד חשק לצאת ממצרים.

(אמרי חן)

צומח ומתחדש

"רבבה כצמח השדה נתתיך" (מן ההגדה). לעשב השדה יש תכונה שככל שמרבים לגזום אותו, הוא ממהר לשוב ולצמוח. כן הוא גם בעם ישראל.

(מאוצרנו הישן)

להאמין בהשגחה

המשמעות של קרבן הפסח לדורות היא שעל היהודי להאמין בהשגחה פרטית. גם כששרויים במצבים הקשים ביותר, צריך שיהיה ביטחון אמיתי בה', שהוא יתברך שומר ישראל. כי הנהגתו של הקב"ה עם בני ישראל היא למעלה מן הטבע.

(ספר המאמרים אידיש)

חסיד הוא

"ותיק הוא, זכאי הוא, חסיד הוא" (מפיוטי פסח). רבי נפתלי מרופשיץ, בהיותו נער, פנה אל אביו ואמר: "אבא, ריבון העולם חסיד הוא. אם כן למה אינו אומר 'ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה' ומביא את הגאולה"...


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)