חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

קבורה בארון
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1567 - כל המדורים ברצף
האינסטינקט הבריא של הציבור
יש חדש
הכוח להתמודד עם הגלות
הסתלקות יעקב
הבקשה האמיתית
זקיפת הראש
הבטחה ותוצאה
למה לא לגלות?
מי שענה לאליהו עונה ליעקב
קבורה בארון

שאלה: האם רצוי לקבור מת בתוך ארון?

תשובה: בתלמוד נאמר: "אמר רבי יוחנן, מניין לקבורה מן התורה, תלמוד לומר (דברים כא,כג): 'כי קבור תקברנו'". לכן נפסק בשולחן ערוך: "הנותן מתו בארון ולא קברו בקרקע, עובר משום מלין את המת. ואם נתנו בארון וקברו בקרקע, אינו עובר עליו. ומכל מקום יפה לקוברו בקרקע ממש, אפילו בחוצה לארץ", שאין לך גניזה גדולה ממנה (הר"ן). ובפרט בארץ ישראל, שנאמר (דברים לב,מג): "וכיפר אדמתו עמו".

לכן גם כשקוברים את המת בתוך ארון שולפים את הלוח התחתון, או לפחות מנקבים אותו כלפי מטה, שנוסף על עיקר מצוות קבורה, העפר הוא רפואת המת, שנאמר (בראשית ג,יט): "כי עפר אתה, ואל עפר תשוב". וכתב הרמב"ן, שמה שהיו קוברים בארון בזמן התלמוד, היינו (קבורה משנית) לאחר עיכול הבשר, או שהיו נוקבים את הארון לארץ. ויש שכתבו שדיי במה שנוהגים לשים מעט עפר על פיו של הנפטר ועל עיניו.

בחו"ל קוברים בארון מפני גזֵרת המלכות. בארץ ישראל קוברים את חללי צה"ל בארון, מסיבות מובנות. בארץ יש נוהג לקבור אנשים מכובדים בארון, אבל כאמור אין עושים בזה חסד גדול עמם.

בזוהר הזהירו שאין ראוי לקבור בארון אלא אדם שנטר את ברית הקודש, כגון יוסף הצדיק, שנאמר בו בסיום פרשתנו "ויישם בארון", ורק אז ארונו מתחבר עם 'ארון הברית' שלמעלה.

מקורות: סנהדרין מו,ב, וחידושי הר"ן. זהר ח"ב דף ריד ע"ב. טושו"ע יו"ד סי' שסב ס"א, ונו"כ. חכמת אדם כלל קנח ס"א. ערוה"ש שם. כל בו על אבלות ח"א עמ'  181. גשר החיים ח"ב עמ' פג. נטעי גבריאל אבלות ח"א פמ"ט ופע"ה.


 

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)