חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:35 זריחה: 6:30 כ"ג באלול התשע"ט, 23/9/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תפילה לרוח משיח
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1590 - כל המדורים ברצף
לא רק לקבל; גם לעשות
יש חדש
המניע הנסתר למחלוקת קורח
קורח ועדתו
אין סיבה לדאגה
'שלום עליכם' כפול
ה'הרוג' נעלם
תפילה לרוח משיח
מה עשה הרבי בצרפת
כוהן בתרומות ומעשרות

בפתיחת ארון הקודש בחגים מוסיפים תפילה מיוחדת ובה מבקשים: "ויתקיים בנו מקרא שכתוב ונחה עליו רוח ה'". בקשה זו תמוהה לכאורה, שהרי הפסוק "ונחה עליו רוח ה'" אמור על המשיח, ואיך אנו מבקשים שפסוק זה "יתקיים בנו"? אלא הבקשה אפשרית מפני שבתוך כל יהודי מצוי 'ניצוץ משיח', ולכן כל יהודי יכול לבקש בקשה שבעצם צריך לבקש אותה המשיח.

תפיסה זו, שלפיה נשמתו של כל יהודי היא 'ניצוץ' מהנשמה הגדולה והמרכזית של המשיח, עומדת גם ביסוד ההתקשרות הפנימית והעמוקה שבין חסידים לרבי. רבי אינו מורה דרך ופועל ישועות בלבד. חסיד רואה את עצמו 'ניצוץ' מנשמתו הכללית של הרבי, ולכן הוא מתמסר אליו בכל לבו ונפשו.

חיבור למוח

בפרק השני של ספר התניא, מיד לאחר הזכרת העובדה שלכל יהודי יש נשמה שהיא "חלק א-לוה ממעל ממש", עומד המחבר בהרחבה על המבנה הנשמתי הכולל של עם ישראל. הוא מסביר שאין זה אוסף אקראי של נשמות ושל אנשים, אלא יש כאן מבנה מסודר ומדורג, כעין פסיפס ענק שמרכיב תמונה שלמה. הוא ממשיל זאת לאיברים בגוף. לכל איבר מהות עצמאית ותכונות ייחודיות, אך יש זיקה עמוקה בין כל האיברים, וכולם יחד מרכיבים מהות של אדם שלם.

הקשר העמוק שבין האיברים הוא המעניק גם לציפורן הקטנה שברגל את ערכה כציפורן של אדם. היה אפשר לטעון שה'אדם' הוא המוח, הלב וכדומה, ואילו שאר האיברים הם כמו איברים של בעלי חיים. אך לא, מאחר שכל האיברים קשורים יחדיו, וכולם מחוברים לראש ולמוח – נחשבים כולם חלק מהמהות הכוללת של האדם, וכולם איברים של גוף אדם.

נמצא שלמרות ההבדלים הערכיים העצומים בין המוח לבין היד ולבין הציפורן הקטנה שברגל,  כל האיברים יוצרים מהות אחת שלמה, וכל זה – בזכות הקשר שלהם אל המוח שבראש. כל עוד האיברים קשורים אל המוח, מקבלים ממנו את חיוּתם ופועלים על-פי הוראותיו – נהנים כולם מהמעמד הרם של איברי אדם, חלק מהמהות האנושית.

ניצוץ משיח בכל יהודי

מצב דומה שורר בנמשל, בקשר שבין נשמות ישראל. בנשמות יש, כידוע, רמות אין-ספור. יש נשמות עליונות וזַכות ביותר, ויש נשמות ירודות ופשוטות ביותר. ובכל-זאת, כל נשמה היא "חלק א-לוה ממעל ממש" וקשורה קשר אמיץ עם מקורה האלוקי. איך ייתכן שנשמה פשוטה של עם-הארץ תהיה קשורה עם אותו מקור כמו נשמה גבוהה? הדבר נעשֶה על-ידי ההתקשרות של הנשמה הפשוטה עם ה'ראש' – עם הנשמה שעומדת במעמד של 'ראש' ו'מוח'.

נשמת הצדיק היא אפוא בחינת 'ראש' לגבי נשמות ההמון, ועל-ידי הקשר עמה מתקשרות כולן עם השורש העליון של כל הנשמות. מכאן ההתבטלות המוחלטת של חסיד אל רבו.

שלמות הקשר הזה קיימת בין נשמת משיח ובין נשמות כל ישראל. נשמתו של משיח צדקנו היא הגבוהה והעליונה מכל הנשמות. עליו נאמר (ישעיה נב,יג): "הנה ישכיל עבדי, ירום ונישא וגָבַה מאוד", ומבואר בתורת הקבלה (רמ"ז לזוהר חלק ב, מ,ג; חלק ג, רס,ב; ועוד) שהמשיח יעמוד בדרגה העליונה ביותר – הוא זוכה לדרגת הנשמה שנקראת 'יחידה'.

ניצוץ מאותה נשמה שוכן בלבו של כל יהודי, וזה 'ניצוץ משיח' שבקרבו. כאשר יהודי קושר את עצמו עם הנשמה הכללית של הדור, שהוא בחינת המשיח של הדור, הוא מגלה בכך את עצם נשמתו שלו וגם מסייע לגילוי נשמת משיח הכללית ולבוא הגאולה האמיתית והשלמה.


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)