חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

כשה'יחידה' מתפרצת
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1654 - כל המדורים ברצף
לגייס כוחות ולסלוח
יש חדש
'שובה' ו'תשובה' – שתי תנועות נפש
תשובה
מילים נוקבות
מחילה ודאית
סלח נא לעם הזה
כשה'יחידה' מתפרצת
ימינך פשוטה לקבל שבים
ברית מילה ביום הכיפורים

במדרש (בראשית רבה פרשה יד,ט) נאמר: "חמישה שמות נקראו לה – נפש, רוח, נשמה, יחידה, חיה" (בקבלה ובחסידות הסדר הוא "חיה, יחידה"). אין אלה שמות נרדפים, אלא חמישה רבדים, חמש דרגות, זו למעלה מזו.

הדרגות האלה בשלמותן ניתנו לצדיקי העולם: על הפסוק (ישעיה נב,יג) "הִנֵּה יַשְׂכִּיל עַבְדִּי, יָרוּם וְנִשָּׂא וְגָבַהּ מְאֹד" מבואר בספרי הקבלה, שחמשת התארים שבפסוק מתייחסים לחמש הדרגות שבנשמה: דוד המלך זכה ל'נפש'; אליהו זכה ל'רוח'; משה – ל'נשמה'; אדם הראשון – ל'חיה'; ואילו המשיח יעמוד בדרגה העליונה ביותר – 'יחידה'.

כוחות גלויים

באופן כללי מבואר שהמדרגות 'נפש', 'רוח' ו'נשמה' הן כנגד שלושת העולמות – 'עשייה', 'יצירה', 'בריאה'. 'נפש' קשורה למעשה בפועל, שזה עניינו של עולם ה'עשייה'; 'רוח' לתחום המידות, שהוא בעולם ה'יצירה'; ו'נשמה' למוחין, שזה עניינו של עולם ה'בריאה'.

'נפש', הדרגה התחתונה ביותר, היא החלק שבנשמה המתלבש להחיות את הגוף ואת כוחות העשייה. בעבודת ה' 'נפש' היא החוויה הנפשית המניעה את האדם לקיים בפועל את התורה והמצוות. למעלה ממנה ניצבת ה'רוח'. היא קשורה לעולם הרגשות: אהבה, יראה, רחמים וכו'. ובעבודת ה' – 'רוח' זו אהבת ה' ויראתו. למעלה יותר נמצאת ה'נשמה'. היא מתלבשת בכוחות השכל של האדם: חוכמה, בינה, דעת. ובעבודת ה' זו הכרה שכלית עמוקה בגדולת ה' ושאיפה עזה לדבוק בו.

שלוש הדרגות הללו הן הרבדים הגלויים של הנשמה. למעלה מהן עומדות 'חיה' ו'יחידה', שהן כנגד עולם ה'אצילות' וכנגד בחינת ה'כתר' שלמעלה מאצילות. לדרגות האלה אין לבוש מוגדר. הן מייצגות את הרבדים העל-שכליים, הבלתי-מוגבלים והאין-סופיים שבנשמת היהודי.

עצם הנפש

יש בנפש כוחות העומדים מעל להיגיון. התודעה שלנו אינה מסוגלת לקלוט אותם, מפני שהשכל והרגש קטנים ודלים מכדי לתפוס כוחות אלה. רבדים אלה שבנפשנו באים לידי ביטוי בעוצמה רבה, אך בלי שנוכל לקולטם בבהירות ולתרגמם למושגים של שכל ורגש. אלה הם 'חיה' ו'יחידה'.

ההבדל בין 'חיה' ל'יחידה' דק ומופשט, אבל מהותי מאוד. הרצון הנובע מ'חיה' בא לידי ביטוי בדמות של משיכה פנימית. אך עצם העובדה שהאדם חש רצון כלשהו, מעידה שיש כאן דבר מה נוסף על עצם מהותו. לעומת זה, דרגת ה'יחידה' היא עצם הנשמה. אין היא יכולה להתגלות בדרך של תחושה, כי היא-היא האדם עצמו.

ה'יחידה' נקראת כך מפני שהיא קשורה ומאוחדת בתכלית ב'יחיד' – בקב"ה. ה'יחידה' גם אינה משתנה ואינה מושפעת משום דבר חיצוני. היא עומדת מעל כל אפשרות שחטא ועוון יפגעו בה. הקשר שלה עם הקב"ה נשאר במלוא תוקפו, יהיה מה שיהיה. דרגה זו אינה באה לידי ביטוי בדרך כלל. היא מתפרצת רק כשהאדם ניצב מול דבר שמאיים על עצם הקשר שלו עם הקב"ה, כמו התכחשות ליהדותו, למשל. או-אז היא פורצת החוצה ומעניקה ליהודי את התוקף למסור את נפשו על קידוש השם.

ויש עוד הזדמנות שה'יחידה' מתגלה בה – ביום הכיפורים, ובמיוחד בתפילת 'נעילה', התפילה החמישית (כידוע, חמש התפילות של יום הכיפורים הן כנגד חמש הדרגות שבנפש). כאשר יהודי מכריז בסוף התפילה: "שמע ישראל", "ה' הוא האלוקים" - ברגע זה מאירה בו ה'יחידה' שבנפשו!


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)