חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:26 זריחה: 6:35 י"א בתשרי התשפ"א, 29/9/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

זכאים לגאולה
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1705 - כל המדורים ברצף
לא לשתוק מול התלישות
יש חדש
מקור הביטחון בניצחון
שופטים
זמן החריש
תבע מעצמך
משחק התשובה
זכאים לגאולה
תשובה בצעדי ריקוד
כשחסרות מזוזות

האם המשיח יבוא בדור זכאי או בדור חייב? רבי יוחנן אומר (סנהדרין צח,א): "אין בן-דוד בא אלא בדור שכולו זכאי או כולו חייב". המשמעות הפשוטה היא, שהמשיח יבוא באחד משני המצבים הקיצוניים דווקא – כאשר הטוב יגיע לשיאו או כאשר הרע יגיע לשיאו.

הדברים דורשים בירור. הלוא הרע לא ייעלם אלא אחרי הגאולה, כאשר "את רוח הטומאה אעביר מן הארץ", ואילו עד אז עדיין יישאר רע בעולם. איך ייתכן אפוא "דור שכולו זכאי"? וכנגד זה, איך ייתכן "דור שכולו חייב" – וכי אפשר להעלות על הדעת דור שאין בו כלל לומדי תורה ומקיימי מצוות?

סיום הבירור

המהרש"א (סנהדרין שם) מסביר ששתי האפשרויות הללו מקבילות למעשה לשתי אפשרויות הגאולה שהוזכרו קודם לכן בגמרא (צז,ב). רבי אליעזר אומר: "אם ישראל עושין תשובה – נגאלין". זה מצב של "כולו זכאי" – עם ישראל עושה תשובה מעצמו וזוכה מייד לגאולה. רבי יהושע אומר ש"הקב"ה מעמיד להן מלך שגזירותיו קשות כהמן וישראל עושין תשובה". זה "כולו חייב" – עם ישראל מצד עצמו שרוי בשפל רוחני, והקב"ה מאלץ אותו לשוב אליו ולהיות ראוי לגאולה.

המהר"ל מפראג ('נצח ישראל' פרק לט) מסביר בדרך מעמיקה יותר את משמעות הדברים. ביאת המשיח היא מציאות חדשה בעולם. על כן אין היא יכולה לבוא כאשר העולם נמצא במצבו הרגיל, אלא באחת משתי אפשרויות בלבד: או שהדור נעשה "דור זכאי", מגיע אל פסגת השלמות ובכך נעשה ראוי להתגלות החדשה; או שהוא "דור חייב", מידרדר לשפל התחתון ביותר, לריקנות מוחלטת, דבר המאפשר לבנות על קרקע נקייה את העולם החדש של ימות המשיח.

תורת החסידות (מאמרי אדה"ז הקצרים, עמ' תג) מסבירה שהגאולה באה כאשר הושלמה העבודה של בירור הטוב מהרע. העבודה במרוצת הדורות היא להפריד את הרע שהתערבב בטוב ולהציב גבולות ברורים ביניהם. כל עוד הטוב והרע מעורבבים זה בזה – אין הגאולה יכולה לבוא. היא באה באחד משני המצבים: או שהטוב דוחה לגמרי את הרע ("דור זכאי"), או שהרע גובר ומשתלט על הטוב ("דור חייב"), ואז הקב"ה מאבידו כליל.

ניסיונות וקשיים

אך אם זה יהיה דור חייב, באיזו זכות תבוא הגאולה? על כך מביאה הגמרא את הפסוק (ישעיה נט,טז) "וירא כי אין איש, וישתומם כי אין מפגיע, ותושע לו זרועו". כשהקב"ה יראה שאין לעם ישראל זכות משל עצמו, יגאל אותו למענו.

הרד"ק (שם) מסביר, שמצב זה יהיה רק בראשית הגאולה, ש"לא ישובו בתשובה עד שיראו תחילת הישועה", אבל לאחר שייראו סימני הגאולה – "רוב ישראל ישובו בתשובה". עוד הוא אומר שלא ייתכן דור שכולו חייב – "לא ייתכן שלא יהיה איש ואנשים בישראל צדיקים וטובים שיהיו ראויים לגאולה", אלא הכוונה לכללות הדור.

אמרו כמה מצדיקי הדורות האחרונים, שלא יניחו בשום פנים ואופן שיהיה "דור שכולו חייב". אם כן, הרי הברירה היא "דור שכולו זכאי"! אלא שדווקא מפני שקודם הגאולה יש קשיים וניסיונות כבדים כל-כך, קל להחשיב את הדור ל"דור זכאי". וכך כותב הרב משינאווא ('דברי יחזקאל', ר"ה יז): "עתה, בעוונינו הרבים, בעקבתא דמשיחא... חשוב ויקר בעיני הקב"ה התורה והתפילה שלנו יותר מבדורות הראשונים".


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)