חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ניסים
מן המעיין
מדורים נוספים
שיחת השבוע 940 - כל המדורים ברצף
המאבק להגנת האמונה
בציפייה לגאולה
יש חדש
ארבעה שלבים ביציאה ממצרים
ניסים
ניגון או תפילה
תפקיד האומות
יישוב קטן מגן על לב הארץ
בציבור או אחרי הנץ?

מופת גם לצדיק

"כי ידבר אליכם פרעה לאמור תנו לכם מופת" (שמות ז,ט). לכאורה צריך היה פרעה לומר "תנו לנו מופת". אלא מופתים הנעשים על-ידי קוסמים ומכשפים מעוררים התפעלות רק אצל העומדים מן הצד, שהרי הקוסם עצמו יודע שאין זה אלא תרמית ואחיזת-עיניים, אבל מופתים הנעשים על-ידי נביאים וצדיקים, מכוח אלוקי, מעוררים התפעלות גם אצלם-עצמם. זהו "תנו לכם מופת" – שיהיה זה מופת גם בעיניכם.

(רבי אלימלך מליז'נסק)

להתנהג כיהודי זה מופת

פעם אחת שמע רבי מנחם-מנדל מקוצק את חסידיו משוחחים על האדמו"רים המסוגלים לחולל מופתים. אמר להם: מקובלים עליי דברי 'היהודי הקדוש', שחכמת המופת הגדולה ביותר היא להתנהג כיהודי.

שלושה שמות, שלוש הנהגות

בהנהגת העולם שלושה אופנים, שמקורם בשלושת השמות:  אלוקים, ש-די, הוי'. שם אלוקים – בגימטרייה הטבע –  הוא המקור של ההנהגה הטבעית בעולם. שם ש-די, שמשדד את מערכות השמים, הוא המקור לניסים המלובשים בטבע, כמו נס פורים. שם הוי' הוא המקור לניסים גלויים כנס קריעת ים-סוף.

(הצמח צדק)

ביטול הטבע

שתי דרגות באור האלוקי: האור המתלבש בתוך העולמות ומחיה אותם – 'ממלא כל עלמין', והאור האין-סופי שלמעלה מהעולמות – 'סובב כל עלמין'. עניינו של נס הוא התגלות אור ה'סובב כל עלמין', ולכן על-ידי הנס הטבע מתבטל.

(ספר המאמרים תרצ"ט)

לעושה נפלאות לבדו

כאשר הנס מתלבש בלבושי בטבע, בבחינת "אין בעל-הנס מכיר בניסו", פירוש הדבר הוא שבגלל רוממותו וגדולותו של הנס אין הוא מסוגל לבוא לידי גילוי. על נס כזה נאמר "לעושה נפלאות גדולות לבדו" – הואיל ומדובר ב"נפלאות גדולות", אין מי שיודע על הנפלאות הללו מלבדו.

(לקוטי שיחות)

בזכות התורה

התנאים והאמוראים חוללו מופתים נפלאים. הם זכו לכך על-ידי עסק התורה. הדיבור בדברי תורה ממשיך את אור התורה ממקורה, שתצא מן ההעלם אל הגילוי. על-ידי לימודם המשיכו את אור התורה שהוא מעל לעולם, והיו יכולים לחולל מופתים גדולים.

(לקוטי תורה)

נשמות של 'עקביים'

בדורות הראשונים היו מצויים ניסים גלויים, ואילו עכשיו הניסים מוסתרים בדרך-כלל בטבע. משום שעכשיו, בעקבתא דמשיחא, הנשמות הן מבחינת 'עקביים', ולבושי הנשמות האלה גסים מאוד, כמשל עור הנעל, המסתיר את הרגל לגמרי. לכן האור מוסתר בתוך הנהגת הטבע.

(דרך מצוותיך)

חיבור ההפכים

נס המלובש בטבע נעלה מנס שלמעלה מן הטבע. בנס המלובש בטבע יש חיבור של שני הפכים - המעל לטבע עצמו מתלבש בתוך הטבע, בבחינת "שבור את החבית ושמור את יינה".

(אור התורה)


     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)