חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מה יעשה אליהו?
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גיליון 1753
הנשמה שבתוכנו צמאה למים
יש חדש
איך גורמים לבן ללמוד תורה
אכילה
בשמיים ובארץ גם יחד
להיזהר בכול
הספרים שאבדו
מה יעשה אליהו?
מחבר את תל-אביב לירושלים
טעות בתפילת העמידה

הציפייה לביאת המשיח שזורה בהופעתו הצפויה של אליהו הנביא. כך מסתיימים ספרי הנביאים (מלאכי ג,כג): "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא, לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא". וכך אנו אומרים בברכת המזון: "הרחמן הוא ישלח לנו את אליהו הנביא זכור לטוב, ויבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות".

מה בדיוק תפקידו של אליהו הנביא במהלך הגאולה ומתי הוא אמור להופיע? בעניין זה מצאנו דעות רבות. יש הרואים בו את מבשר הגאולה, ויש המייחסים לו תפקידים חשובים בתהליך הגאולה עצמו.

מבשר, מחזיר, מושח

במדרש רבה (דברים ג, טז) נאמר: "בשעה שהקב"ה גואל את ישראל, קודם שלושה ימים שיבוא משיח, בא אליהו ועומד על הרי ישראל... ואחר-כך אומר להם: בא שלום לעולם, שנאמר 'הנה על ההרים רגלי מבשר משמיע שלום' (נחום ב,א)... באותה שעה מראה הקב"ה את כבודו ומלכותו לכל באי עולם וגואל את ישראל ונגלה בראשם". מהגמרא (עירובין מג,ב) משמע שבשורת אליהו היא על ניצחונו הסופי של המשיח, שבעקבותיו "הכול עבדים הן לישראל".

לפי כמה מקורות תפקידו של אליהו הנביא להחזיר את עם ישראל בתשובה קודם ביאת המשיח. כך רש"י מפרש (מלאכי שם): "יאמר לבנים דרך אהבה ורצון לכו ודברו אל אבותיכם לאחוז בדרכי המקום". כך מפרשים גם אבן-עזרא, רד"ק ועוד מפרשים, וכלשון מצודת דוד: "והשיב – הוא ישיב לב האבות למקום על-ידי הבנים".

הרמב"ן מייעד לאליהו הנביא את תפקיד משיחת המשיח למלך: "וביום שימשח אליהו למשיח במצוות הא-ל – ייקרא משיח" (מלחמות ה', סימן כד). לדעת רבי יצחק אברבנאל ('משמיע ישועה', מבשר טו) אליהו הנביא "יבוא בתחילת תחיית המתים", ו"הוא יהיה ראש לקמים בתחייה". גם מצודת דוד קושר את אליהו הנביא לתחיית המתים: "תחיית המתים יהיה על-ידו".

לא נדע

הרמב"ם, שריכז את כל המקורות ופסק את ההלכה הברורה, קובע כי ביאת אליהו היא מהדברים ש"לא יֵדע אדם איך יהיו עד שיהיו" (הלכות מלכים פרק יב, הלכה ב). וכך הוא אומר: "ייראה מפשוטם של דברי הנביאים, שבתחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג, ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא ליישר ישראל ולהכין לבם, שנאמר: הנה אנכי שולח לכם את אליה... ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבוא אליהו. וכל אלו הדברים וכיוצא בהם לא יֵדע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומים הם אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים. ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו".

דברי הרמב"ם באים בהמשך לפרק הקודם, שבו הגדיר את מהותו של משיח, תפקידו וסדר התגלותו. כאן עלולה להתעורר שאלה גדולה: וכי זה כל עניינו של משיח – פשוט מלך מבית דוד שיביא שלמות בתורה, יסיר את ההפרעות מצד האומות, יבנה את בית המקדש וכו'?! היכן הם כל הדברים המופלאים שנאמרו על ימות המשיח, כמו הופעתו של אליהו הנביא, מלחמת גוג ומגוג, שינוי טבעו של העולם ועוד?

על כך הרמב"ם משיב, כי דברים אלו אכן יקרו, אך לא נדע איך ומתי; ומכל מקום אין הדברים הללו תנאי הכרחי, ואין הם צריכים להסיח את דעתנו מעיקר מהותו של המלך המשיח, כפי שתיאר בפרק שלפני-כן.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)