חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

פרשת האזינו | הקרוב והרחוק
א חסידישע פרשה

נושאים נוספים
אור וחום ההתקשרות
פרשת האזינו | הקרוב והרחוק
המענה האמיתי
יום חנוכת המקדש
עבודת יום-הכיפורים – בבית-המקדש
ערים שלמות, קריות ומוסדות נמסרו לרבי באמצעות 'מפתח'
יום-הכיפורים
היום הקדוש במחיצת רבותינו
"לכתחילה אריבער"
עת לדעת
"אמת, מה נהדר"
הלכות ומנהגי חב"ד
הלכות ומנהגי חב"ד

הוראה ולקח הנובעים מן ההבדל שבמשמעויות המילים "האזינו ו"תשמע": לשתיהן המשמעות של ציות, הקשבה ושמיעה, אך "האזינו" הוא ביטוי המתייחס לדברים הנשמעים מקרוב ו"תשמע" מתייחס לדברים הנשמעים מרחוק.

לפי משמעות זו של שתי מילים אלה היה מתאים יותר להשתמש בסדר הפוך: ביחס לשמים הרחוקים – "שמעו", וביחס לארץ שהיא קרובה – "האזיני", כפי שאנו מוצאים זאת במקום אחר.

יש כאן, איפוא, ההוראה וההדגשה שכאשר אצל יהודי מאירים דבריו של משה והוא אומר וחוזר עליהם – הסדר הוא הפוך: למרות שבעניינים גשמיים, אברים וחושים גופניים וכיוצא באלה, אין היהודים – ממבט ראשון – שונים מן הלא-יהודים, הרי משום העובדה שיש ליהודי נשמה, שהיא חלק אלוקה ממעל ממש, הרי העניינים השמימיים – קרובים, והעניינים הארציים – רחוקים: האיזנו – השמים, ותשמע – הארץ.

ורק לאחר מכן ומאוחר יותר הוא יורד אל "הארץ", לעסוק בעניינים הארציים מקרוב, כדי לפעול בהם, שהכסף יהיה לכסף צדקה, עור הבהמה יהיה לקלף שעליו נכתבות פרשיות התפילין, וכך הלאה.

(מכתב כללי לראש השנה, תשמ"ג. מתורגם מאידיש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)