חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חג הפסח
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1786 - כל המדורים ברצף
היֵה מצה, לא חמץ
יש חדש
נס כפול בשבת הגדול
חג הפסח
כעס וחמץ
לא נשאר זכר
תפנית בעלילה
מזון האמונה
פולמוס הקטניות לאורך הדורות
ערב פסח שחל בשבת

יפסח על הסף

״כל דצריך ייתי ויפסח״ – יש מפרשים הסבורים שאין לומר בימינו ״כל דצריך ייתי ויפסח״, אבל הפירוש ״ייתי ויפסח״ הוא – יבוא ויפסח על סף הבית, ייכנס ויסב עימנו לסדר ולסעודה.

(רבנו יחיאל)

מלא מצה ומריבה

״מה נשתנה הלילה הזה״ – מפני מה שונה הלילה הזה של הגלות מכל הגלויות האחרות? מדוע ליל הגלות הזה ארוך עד בלי סוף ואין לו קץ ותכלה? על כך באה התשובה: מפני ש״הלילה הזה כולו מצה״ – מפני שהוא מלא 'מצה ומריבה', מלא מחלוקת, מריבות ושנאת חינם, והדבר הזה, בעוונותינו הרבים, מאריך את ליל הגלות.

(עוללות אפרים)

הזמן לבקש

"כאן הבן שואל" – 'שואל' הוא גם במשמעות 'מבקש'. כאן יכול בן ישראל לשאול ולבקש מאביו שבשמיים כל מה שצריך, ולקבל חיות רוחנית על כל הדברים שצריך לעשות בלילה הזה, מה שלא יגע ועמל על זה קודם לכן.

(בית אהרון)

רחמים על השכינה

"כל ימי חייך להביא לימות המשיח" – האדם נדרש בכל ימי חייו לעורר את הרחמים על השכינה השרויה בגלות, כדי להביא מייד את ימות המשיח.

(תפארת שלמה)

למה לו שיניים

"הקהה את שיניו" – מדובר כאן ברשע מעודן יותר, שמסכים כי יש לעבוד את הבורא על-ידי תורה ומצוות, אבל אינו מסכים שיש לעובדו גם באכילה ושתייה. על כך אומרים שיש להקהות את שיניו, כי למה לו שיניים אם הוא סבור שאכילת האדם היא כאכילת הבהמה.

(עבודת ישראל)

הרכוש בסוף

״ואחרי-כן יצאו ברכוש גדול״ – רק לאחר שיצאו משם נתנו להם את הרכוש הגדול. אילו נתנו להם אותו מוקדם יותר, לא היה להם עוד חשק לצאת ממצרים.

(אמרי חן)

לשאול ולהתעמק

הבן שאינו יודע לשאול יכול להיות נבון ופיקח, אך בכל הקשור לתורה ולעבודת ה׳ 'אינו יודע לשאול'. כלומר, חסר לו רגש וקשר עמוק שימריץ אותו לשאול, לחקור ולהתעמק. הוא מקבל כל מה שאומרים לו בקבלת עול: כך ציווה ה׳, כך עשה ה׳, ומה יש כאן לשאול.

(הגדה של פסח עם טעמים)

טעימה מגילוי הגאולה

מזיגת ׳כוסו של אליהו׳ היא אחרי ברכת המזון, קודם אמירת 'שפוך חמתך'. רמז יש כאן שהטעימה מגילוי הגאולה שייכת כבר בסיום זמן הגלות, כשעדיין יש צורך ב'שפוך חמתך', קודם שלמות הבירור.

(הרבי מליובאוויטש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)