חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:35 זריחה: 6:30 כ"ג באלול התשע"ט, 23/9/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הצוואר הוא העיקר
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש. מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1043 - כל המדורים ברצף
לא מחשבותיי מחשבותיכם
יש חדש
הצוואר הוא העיקר
עבודת הבירורים
למה להעניש
תרופה יקרה
טובה תחת רעה
זיכוך בשלמות
זוכרים את הנצר האחרון
מהלכות עשרה בטבת

כשהתוודע יוסף לאחיו, מספרת התורה: "ויִפול על צוְארי בנימין אחיו ויבך, ובנימין בכה  על צַוָאריו". על מה בכו שניהם? אומרת הגמרא שיוסף בכה על שני בתי-המקדש, הראשון והשני, שעתידים להיות בחלקו של בנימין, וייחרבו; ובנימין בכה על משכן שילה, שיהיה בחלקו של יוסף ועתיד ליחרב.

נמצא אפוא שהצוואר רומז לבית-המקדש. רמז דומה מצוי גם בשיר-השירים: הפסוק "כמגדל דוד צווארך" רומז לבית-המקדש, כפי שמסביר המדרש: "מה צוואר זה נתון בגובהו של אדם, כך בית-המקדש נתון בגובהו של עולם".

נקודת-חיבור

אך אם הכוונה היא לבטא את גובהו של בית-המקדש, מדוע הוא נרמז דווקא בצוואר ולא בראש, הגבוה מן הצוואר? וכך אומרת הגמרא, שבית-המקדש "נמוך עשרים ושלוש אמה מעין-עיטם" (הנקודה הגבוהה ביותר באזור), כצווארו של אדם, הגבוה מכל הגוף אך נמוך מעט מהראש.

הדבר יובן על-פי מהותו של הצוואר, שהוא משמש נקודת-חיבור בין הראש לבין הגוף. מקור החיוּת הוא בראש, ודרך הצוואר שופעת החיות לכל איברי הגוף. גם השכל נמצא בראש, והוא עובר ללב דרך הצוואר, ומשם מתפשטת השפעתו בכל הגוף.

מילוי התכלית

נמצא שדווקא בצוואר יש מעלה מיוחדת, שכן הוא מביא לפועל את תכליתו של הראש: על-ידי הצוואר יכולים כל האיברים לקבל את חיוּתם מהראש, וכמו-כן דווקא על-ידי הצוואר מתנהלים כל איברי הגוף על-פי השכל שבראש.

אמנם מעלתו של הראש, כפי שהוא לעצמו, גבוהה מזו של הצוואר, שלכן הוא גבוה בגשמיות מהצוואר, אבל כל זה אמור רק על מדרגתם הפרטית של הראש והצוואר; אולם כאשר אנו דנים במילוי התפקיד והתכלית של הראש, כאן יש יתרון מעלה בצוואר, דווקא משום שהוא נמוך במדרגתו מהראש, בהיותו נקודת-החיבור שיכולה להעביר את החיוּת והשכל מהראש אל הגוף.

עניינו של הבכי

זה גם עניינו של בית-המקדש – לשמש נקודת-חיבור בין הקב"ה לבין העולם, ושדרכו יאיר האור האלוקי בעולם. לכן נמשל בית-המקדש לצוואר, ולכן לא נבנה במקום הגבוה ביותר, אלא מעט למטה ממנו, כדי לבטא את העובדה שהוא קרוב אל העולם ומשמש צינור לשפע האור האלוקי שמאיר בעולם.

עתה יובן מדוע בכו יוסף ובנימין איש על צווארו של אחיו, ולא על הראש. על ראשו של יהודי אין לבכות, מכיוון שגם יהודי שחטא, 'ראשו' נשאר שלם וקשור עם הקב"ה. הפגם יכול להיות רק ב'צוואר', באותה דרגה של הנפש שצריכה לפעול בגוף ובעולם. על כך היא הבכייה, כהשתתפות בצערו של הזולת, על ש'צווארו' אינו בתכלית השלמות.

(לקוטי שיחות כרך י, עמ' 146)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)