חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:35 זריחה: 6:30 כ"ג באלול התשע"ט, 23/9/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

זדונות נהפכים לזכויות
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש. מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע - 1060, כל המדורים ברצף
המקום שבו אבדו הערכים
יש חדש
זדונות נהפכים לזכויות
תוכחה
מבט מלמעלה
שתי דרשות
למה זה חשוב?
לאהוב יהודי
ללמד את המחשב להבין אותנו
קניות בימי הספירה

בפרשתנו מתואר סדר עבודתו של הכוהן הגדול ביום-הכיפורים. יום-הכיפורים הוא יום של תשובה וכפרה, שבו יכול כל יהודי לשוב בתשובה על כל חטאיו ולזכות למחילה גמורה.

את כוחה הגדול של התשובה אפשר לראות במאמר חז"ל, שהעושה תשובה מאהבה – "זדונות נעשים לו כזכויות". לא זו בלבד שמוחלים לו על חטאיו, אלא שהחטאים עצמם נעשים בבחינת 'זכויות', דהיינו שכל חטא ועוון נחשבים נקודות-זכות. על כך נשאלת השאלה: איך ייתכן שיהיה 'חוטא נשכר'? האוּמנם החוטא מרוויח יותר ממי שלא חטא, שכן לחוטא ששב בתשובה יש בסופו של דבר יותר זכויות?!

איך החטא נהפך לזכות?

התשובה טמונה בהבנת עומק העניין של הפיכת הזדונות לזכויות. לכאורה זה דבר תמוה ביותר. אדם חטא ועבר על רצון ה'. לאחר מכן התחרט וחזר בתשובה שלמה. אפשר להבין שאם עשה תשובה שלמה, הקב"ה ימחל לו מחילה גמורה וימחק את עוונו, כאילו לא חטא. אבל מדוע יהיה החטא עצמו בבחינת 'זכות'?!

ואכן, אנו מוצאים כמה דרגות בתשובה. מי ששב אל ה' מתוך יראה, זוכה לסליחה, אבל עדיין נשאר בו רושם החטא – "כבעל-מום שנתרפא, שמקצת שמו עליו". לעומתו, העושה תשובה מאהבה זוכה למחיקת העוון לגמרי – "נעקר עוונו מתחילתו". וכאן יש דרגה נוספת, כשאדם עושה תשובה "מאהבה רבה", שאז הזדונות עצמם נהפכים לזכויות.

צימאון במדבר

רבנו הזקן מבאר בספר התניא, שהפיכת הזדונות לזכויות נעשית על-ידי תשובה "מאהבה, מעומקא דליבא, מאהבה רבה וחשיקה, ונפש שוקקה לדבקה בו יתברך, וצמאה נפשו לה' כארץ עייפה וצייה".

כלומר, בעל-התשובה הזה הגיע לדרגה גבוהה ביותר של אהבה לה', הנובעת דווקא מתוך תחושת הריחוק שנגרמה על-ידי חטאיו. הוא משתוקק עכשיו לקב"ה כאדם הנמצא במדבר וצמא למים, שתשוקתו למים גדולה לאין-ערוך ממי שנמצא במקום יישוב. נמצא אפוא, שדווקא החטאים הם המביאים אותו לאהבה גדולה זו, ולכן הזדונות נהפכים לזכויות.

הריחוק הביא את האהבה

אפשר לדמות זאת ל'מכשירי מצווה', המקבלים ערך וחשיבות כמעט כמו המצווה בעצמה. 'מכשירי מצווה' הכוונה לכלים המהווים הכשרה והכנה למצווה, שבלעדיהם אי-אפשר לקיים את המצווה. מצאנו, למשל, שהולכת הדם למזבח נחשבת עבודת קודש ממש, עד ש"מחשבה (פסולה) פוסלת בה".

וכך גם בענייננו: בעל-התשובה הגיע לאהבה גדולה ועצומה, שלא היה אפשר להגיע אליה בדרך הרגילה. דווקא מכיוון שחטא ונתרחק מאור ה', הוא מגיע עכשיו לאהבה גדולה כל-כך. נמצא אפוא, שחטאיו הם שאפשרו לו להגיע לאהבה הגדולה, ובלעדיהם לא היה מגיע לדרגת אהבה עצומה כזאת. לכן נהפכים הזדונות עצמם לזכויות.

(לקוטי שיחות כרך יז, עמ' 183)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)