חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להגיע למקומות הרחוקים ביותר
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1083 - כל המדורים ברצף
איך להבדיל בין טוב ובין רע
ספרים
להגיע למקומות הרחוקים ביותר
יצר טוב ויצר הרע
שותף לקב"ה
זושא רעב
מהבריאה עד הגאולה
הבט פנימה
יצרן ההאמר תורם ספרי-תורה
ירקות בתחילת השמיטה

התורה, בעיקרה, היא ספר של הוראות וציוויים לעם-ישראל, אבל היא מתחילה בסיפור הבריאה ובתיאור האירועים שקרו לאחר מכן. מדוע אין התורה מתחילה בציוויים עצמם?

על כך מביא רש"י את דברי ר' יצחק, שהתורה מתחילה בסיפור הבריאה כדי לספק תשובה לאומות-העולם: "שאם יאמרו אומות-העולם לישראל ליסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גויים, הם אומרים להם, כל הארץ של הקב"ה היא; הוא בראה ונְתָנה לאשר ישר בעיניו. ברצונו נְתָנה להם, וברצונו נְטָלה מהם ונְתָנה לנו".

לשם מה האריכות?

התשובה הזאת עדיין דורשת הסבר: אם הסיבה לפתוח בסיפור הבריאה היא רק כדי לתת תשובה לטענה אפשרית מצד אומות-העולם, דיי היה לכתוב את הפסוק הראשון – "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ". בכך הייתה נקבעת בעלותו של הקב"ה על העולם, וכבר יש לנו תשובה לטענת האומות. למה אפוא התורה מאריכה ומספרת את כל הסיפורים עד שהיא מגיעה למצווה הראשונה, מצוות 'החודש'?

עלינו לומר שאין מדובר בתשובה לטענת האומות בלבד, אלא בעניין רחב יותר של בירור העולם. לצורך זה הייתה התורה צריכה לפרט את האירועים שקרו מאז הבריאה ועד יציאת מצרים.

גילוי אלוקות

את הפסוק "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ" מפרש הבעש"ט: ראשית העבודה היא "ברא אלוקים" – לגלות ('ברא' מלשון הוצאה החוצה) את שם אלוקים בשמים ובארץ.

התורה נועדה לפעול בירור וזיכוך בעולם התחתון, ובכלל זה באומות-העולם. לכן ניתנה התורה דווקא בעולם הזה, ובעולם הזה עצמו ליוצאי מצרים, שהיו בדרגה הנחותה ביותר. כך ענה משה רבנו למלאכים על הטענה מדוע דווקא בני-האדם זוכים לקבל את התורה. אמר להם משה: "למצרים ירדתם?!", שכן התורה נועדה לברר את העולם התחתון דווקא.

כל ההסתרים שיש בעולם, ובכלל זה הירידות הרוחניות שהתחוללו בעולם על-ידי החטאים, מטרתם אחת – שבתוך ההסתר הזה יתגלה הקב"ה. זו העבודה של עם-ישראל – לברר את העולם ולגלות את הקדושה האלוקית הטמונה בכל דבר.

לצאת למרחקים

לכן יש צורך לספר את כל פרטי העניינים של הבריאה, החל מחטא עץ הדעת (שהוא השורש לכל החטאים), ולאחר מכן חטא דור המבול ודור הפלגה, ועד ירידת בני-ישראל למצרים, מכיוון שהעבודה היא לברר את ניצוצות הקדושה שבמצרים.

מכאן אפשר ללמוד עד כמה חשוב שיהודי יצא להפיץ את אור היהדות אפילו במקומות המרוחקים ביותר, כי זו תכלית כל הבריאה – לברר את "נחלת גויים".     

(תורת מנחם התוועדויות כרך כט, עמ' 137)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)