חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

אפשר להיכנס בתוך העשן
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1100 - כל המדורים ברצף
להחליף את התפיסות השגויות
יש חדש
אפשר להיכנס בתוך העשן
גמילות-חסדים
סוד הרפואה
מתן בהסתר
חסד לשם חסד
כמו צל
הרשות לרפא על-פי ההלכה
תאריכים באדר

בסוף פרשתנו התורה מספרת כיצד עלה משה רבנו אל ההר: "ויבוא משה בתוך הענן". לכאורה המילים "בתוך הענן" מיותרות, שכן  כבר נאמר קודם לכן "ויכס הענן את ההר", וברור שכאשר משה עולה להר, עליו להיכנס בתוך הענן?

חייבים אפוא לומר, שכאן התורה רוצה ללמדנו שזה היה ענן אחר. הענן שהוזכר קודם לכן היה ענן שבו התלבש כבוד ה', בדומה לענן שהלך לפני ישראל במסעות המדבר. אך הענן המצויין כאן הוא ענן שונה. מפרש רש"י: "ענן זה כמין עשן הוא". הדבר נלמד מהפסוק "ומראה כבוד ה' כאש אוכלת בראש ההר", לרמז, שאותו ענן נוצר מהאש ה'אוכלת'.

שביל באמצע

כאן נדרשת הבהרה: הלוא אדם שנכנס לתוך עשן יוצא מפוייח כולו. וכי זה כבודו של משה ושל התורה, שיגיע לקבל את התורה מלא עשן ופיח? על כך ממשיך רש"י ומבהיר: "ועשה הקב"ה למשה שביל בתוכו". כשצעד משה באותו 'שביל' – לא פגע בו פיח העשן ולא לכלכו.

לאמיתו של דבר, עשן נוצר מבעֵרת עצים וצמחים, ואלו בראש הר סיני היו רק אבנים ועפר, שהאש הבוערת בהם אינה מייצרת עשן. לכן רש"י מדייק שזה היה "כמין עשן". לא היה זה עשן טבעי ממש, ולכן מכנהו הפסוק "ענן".

הבירור מייצר 'עשן'

בדברים האלה טמונה גם הוראה לכולנו. עשן נוצר מבעֵרה של חומר גשמי, וככל שהחומר 'גס' וחומרי יותר, כך הוא מייצר עשן רב יותר. בשעת מתן-התורה נאמר: "והר סיני עשן כולו". הדבר משקף את העובדה שהעולם הגשמי עדיין היה גס וחומרי, ולכן ההתגלות של האש האלוקית באה לידי ביטוי בעשן רב. אולם בפרשתנו, לאחר מתן-התורה, העולם כבר הזדכך, ולכן העשן מכונה "ענן", והוא רק "כמין עשן".

התכלית היא לזכך את החלקים התחתונים ביותר של העולם ול'הבעירם' באש האלוקית. אמנם עבודה זו מייצרת 'עשן', שכן בירור העולם החומרי מחייב התעסקות עם הצדדים הנחותים שלו, אבל זו התכלית שלשמה ניתנה התורה.

הקב"ה מגן

טוען היהודי: הלוא אמרו 'המתאבק עם מנוול, מתנבל גם-כן', ולמה לי להתעסק בעניינים המייצרים 'עשן'? על כך התורה נותנת שתי תשובות: ראשית, הקב"ה עושה ליהודי "שביל בתוכו". כשיהודי מתמסר למילוי רצון ה', מגן עליו הקב"ה מפני ההשפעות השליליות של העבודה בבירור העולם.

זאת ועוד, האמת היא שאין כאן 'עשן' ממש, אלא רק 'כמין עשן'. גם אותם דברים שלכאורה מעלימים ומסתירים את האמת האלוקית, אין להם מציאות אמיתית, ואין זו אלא מראית-עין, כדי שתהיה לאדם הבחירה בין טוב לרע. ברגע שהוא נכנס "בתוך הענן", ופועל בנחישות לזיכוך העולם – הוא הופך את העולם הזה הגשמי שיהיה משכן לקב"ה, ומגשים את כוונת הבריאה – "להיות לו יתברך דירה בתחתונים".

(לקוטי שיחות כרך טז, עמ' 275)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)