חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:38 זריחה: 6:15 כ"א בחשון התש"פ, 19/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מתן תורה
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1118 - כל המדורים ברצף
'עם הספר' מחובר לספר
יש חדש
מהיכן באה הבחירה
מתן תורה
רוצה לעצמו
סנגור בשמים
התורה כמשל
הקדמה של הקב"ה
שיעורי גמרא על גלגלים
תיקון ליל שבועות

לברר את התחתית

"ויתייצבו בתחתית ההר" (שמות יט,יז). הם התייצבו בתחתית ההר דווקא, כי המטרה והכוונה של נתינת התורה היא שהאדם יברר את גשמיות העולם ויעשה דירה לקב"ה בתחתונים דווקא.

(לקוטי שיחות)

אחראי לחבר

"כל אשר דיבר ה' נעשה" (שמות יט,ח). "נעשה" לשון רבים, כי בשעת מתן-התורה כל אחד ואחד מעם-ישראל קיבל עליו להיות אחראי גם לחברו, וכדברי המדרש: "בשעת מתן תורה היו ממשכנין עצמן זה על זה".

(חידושי הרי"ם)

שתי תקופות

ימי העולם מתחלקים לשתי תקופות: הראשונה, מבריאת העולם ועד מתן-התורה; והשנייה, ממתן-התורה ואילך. מאז מתן-התורה נקראים בני-ישראל בכינויי חיבה מיוחדים – 'עם סגולה', 'העם הנבחר', 'גוי קדוש'.

(ספר המאמרים תש"י)

אחדות של תאומים

מזלו של חודש סיוון הוא תאומים, לסמל את האחדות ששרתה בין בני-ישראל בחודש הזה, בשעת מתן-התורה, ואת האחדות שנעשתה בין הקב"ה ובין עם-ישראל בעקבות נתינת התורה.

(בני יששכר)

בן יחיד

יחסו של הקב"ה לבני-ישראל הוא כיחס האב לבנו יחידו, אחד מביטויי הקִרבה המיוחדים שהקב"ה מראה לבני-ישראל, מופיע בפסוק הקשור עם מתן תורה, כשהקב"ה פונה לישראל ואומר להם "והייתם לי סגולה מכל העמים" (שמות יט,ה).

(ספר המאמרים תש"ב)

עליית החומר

התורה ניתנה דווקא על הר, משום שההר והמישור שניהם מאדמה, אלא שההר מוגבה. כוונת נתינת התורה היא שבני-ישראל יזככו ויעלו את גשמיות העולם. דבר זה מרומז בהר, שהוא עפר, אך עם זה הוא גבוה, המסמל את עליית החומר והזדככותו.

(ספר המאמרים תש"ב)

שלוש נקודות

המילה 'סגולה' רומזת לניקוד סגול. כשם שניקוד זה הוא בן שלוש נקודות, כך בני-ישראל נחלקים לשלושה סוגים, כוהנים לוויים וישראלים. גם התורה, שהיא בבחינת משפיע לישראל, נחלקת לשלושה חלקים – תורה, נביאים וכתובים.

(לקוטי לוי יצחק)

שהקדושה תישאר

"וקידשתָּם היום ומחר" (שמות יט,י). תכלית הכוונה שהקדושה תישאר גם למחר, כאשר ילכו מכאן. הקדושה צריכה להיות לא רק בזמן ששומעים דברי תורה, אלא גם כאשר פונים לעסקי היום-יום.

(פרדס יוסף)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)