חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:41 זריחה: 6:28 כ"ט באלול התש"פ, 18/9/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

אמונה בה'
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1154 - כל המדורים ברצף
כל יום הקול שלך מכריע
יש חדש
כל התורה עניין אחד
אמונה בה'
מי מקדים שלום
בארבע עיניים
לתקן עולם
כוחה של מצווה
'סעודת יתרו' של עדת תוניס
ביעור פירות שביעית

שהעולם כולו ידע

"וידבר אלוקים את כל הדברים האלה לאמר. אנכי ה' אלוקיך" (שמות כ,א-ד). התורה ניתנה כדי שכל העולם ידע ש'אנוכי ה' אלוקיך'.

(רבי אלימלך מליזנסק)

התבוננות שמצילה

הדיבר "אנוכי ה' אלוקיך" קדם לדיבר "לא יהיה לך אלוקים אחרים", כי על-ידי התבוננות גמורה של האדם ב'אנוכי ה' אלוקיך', מתוך אמונה ברורה במציאות ה', הוא ניצל מ'לא יהיה לך' ונשמר מכל מיני הירידות והסטיות מרצון ה'.

(רבי צדוק הכהן)

השגה אישית

נאמר "ה' אלוקיך" לשון יחיד, כי הדעת בהשגת גדולתו של הקב"ה אינה דבר השווה לכל נפש. כל אחד ואחד משיג על-פי מדרגותיו הרוחניות וידיעתו בתורה. לכל יהודי הבנה והשגה אחרת ב'אנוכי'.

(שפתי כהן)

למעלה מכל שם

המילה 'אנוכי' מורה על מהותו ועצמותו יתברך, שלמעלה מכל תואר או שם. דרגה זו נמשכת לנשמות ישראל עד שנעשה 'אלוקיך', א-לוה שלך, כוחך וחיותך.

(תורה אור)

קדושה בעולם התחתון

"מהו אנוכי? לשון מצרי הוא" (ילקוט שמעוני). במילה הראשונה של עשרת הדיברות מרומזת תכליתו ומטרתו של מתן התורה – המשכת קדושת התורה גם ב'לשון מצרי', במְצָרים של העולם הזה הגשמי והרוחני. על-ידי עבודה זו לוקחים כביכול את ה'אנוכי' – את מהותו ועצמותו יתברך.

(לקוטי שיחות)

ידיעה שהיא מצווה

יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון והוא ממציא כל נמצא, וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו... וידיעת דבר זה מצוות-עשה, שנאמר "אנוכי ה' אלוקיך".

(רמב"ם)

מידיעה ללב שלם

אף-על-פי שכל אדם מישראל מאמין בה' באמונה פשוטה, עליו להביא אמונה זו לידי הכרה. עליה להיות בתודעה ובהשגה, כפי שנאמר "דע את אלוקי אביך ועבדהו בלב שלם".

(ספר המאמרים תרפ"ט)

האמונה יסוד המצוות

עשרת הדיברות מתחילים במושג נעלה – אמונה באחדות ה', ומסתיימים בדברים פשוטים אשר גם השכל האנושי מחייב לקיימם. ללמדנו שיש להחדיר את ה'אנוכי' גם ל'לא תרצח' ול'לא תגנוב', וגם המצוות השכליות יסוד קיומן צריך להיות הציווי האלוקי. אם יסוד קיום המצוות האלה יהיה השכל וההיגיון, הוא עלול לטשטש את הדברים כל-כך עד שעבֵרה תיחשב בעיניו מצווה.

(הרבי מליובאוויטש)  


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)