חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:47 זריחה: 5:47 י"ד בתמוז התשע"ט, 17/7/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שלמות בשלושה מעגלים
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1203 - כל המדורים ברצף
שישים שנות מהפכה
יש חדש
שלמות בשלושה מעגלים
היום לעשותם
נתן את הגפרור
עין ויין
כפייה באהבה
זמן להתכונן
אחד היה אברהם, בפלורידה
תפילת העמידה במכונית

לקראת היציאה ממצרים נצטוו בני-ישראל להקריב את קרבן פסח. הקב"ה ציווה את בני-ישראל לאוכלו בדרך מיוחדת: "וככה תאכלו אותו, מותניכם חגורים, נעליכם ברגליכם ומקלכם בידכם, ואכלתם אותו בחיפזון".

הפרטים שבפסוק הזה מציינים את השלבים הנדרשים בתהליך יציאתו של האדם מ'מצרים', ממְצָרי הגוף והנפש הבהמית. חייו של אדם מתנהלים בשלושה מעגלים: א) מהותו העצמית; ב) יחסיו עם בני-אדם אחרים; ג) השפעתו על העולם הגשמי שעמו הוא בא במגע. שלושת המעגלים האלה מרומזים בפסוק הזה.

חגירת המותניים

השלב הראשון הוא "מותניכם חגורים". המותניים מחזיקים למעשה את כל הגוף, והם מציינים את חוזקו של האדם. הקב"ה מצווה 'לחגור' את המותניים, היינו לחזק אותם ולקשור אותם לנקודת האמונה. 'חגירת המותניים' מציינת אפוא את פעולתו של האדם לחתור לשלמות עצמית, המקיפה את כל חלקי אישיותו ומעשיו.

השלב הבא הוא "נעליכם ברגליכם". כאשר האדם נדרש לצאת מביתו ולבוא במגע עם בני-אדם אחרים, הוא נזקק לנעליים. בלי נעליים הוא עלול להיפגע מאבנים ומקוצים או להיות חשוף לסכנת נחשים ועקרבים. הנעליים מאפשרות לו לפעול עם בני-אדם אחרים בלי להיפגע. כמו-כן הנעליים משמשות לכבישת דרך, שעליה יוכלו גם בני-אדם אחרים ללכת.

נעליים להגנה

משמעות הדבר בעבודה הרוחנית היא, שהאדם נדרש לפעול עם הזולת מתוך הקפדה להגן על עצמו מפני הסכנות האורבות לו. רק כאשר 'נעליכם ברגליכם' הוא יכול לפעול בביטחון ובלי חשש, ואז הימצאותו בין הבריות תביא תועלת ולא תגרום נזק חלילה.

לאחר מכן בא השלב 'מקלכם בידכם'. המקל מסמל את החפצים שהאדם משתמש בהם. אין האדם יכול להסתפק בהשגת שלמות אישית ובהשפעה טובה על בני-אדם אחרים, אלא הוא נדרש לפעול בתוך העולם הגשמי שעמו הוא בא במגע. עליו לקדש את העולם הגשמי ולעשות ממנו 'דירה' לו יתברך.

שני סוגים של מקל

כדי לפעול בהצלחה בתוך העולם נדרש שיהיה 'מקלכם בידכם'. במקל יש שני סוגים – 'מקל נועם' ו'מקל חובלים'. המקל בכללותו רומז לכוח ולשלטון, והכוח הזה צריך להיות מופנה לשני כיוונים – 'עשה טוב' ו'סור מרע'.

ועל כל אלה הקב"ה מצווה: "ואכלתם אותו בחיפזון". כאשר יהודי נדרש לברוח מ'מצרים', מהרע ומהטומאה, אין הוא יכול לעשות זאת בנחת ובאיטיות, אלא העבודה צריכה להיות ב'חיפזון', בזריזות האפשרית. כל שלושת המרכיבים שהוזכרו – השלמות האישית, השלמות בפעילות עם הזולת והשלמות בהשפעה על העולם – צריכים להיעשות בזריזות ובחיפזון, ואז מצליחים 'לצאת ממצרים' ולהגיע אל הגאולה.

(תורת מנחם התוועדויות תשמ"ו, כרך ג, עמ' 75)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)