חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:38 זריחה: 6:16 כ"ג בחשון התש"פ, 21/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מצוות חלה ברוחניות
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1222 - כל המדורים ברצף
מרוב 'פתרונות' שוקעים יותר
יש חדש
מצוות חלה ברוחניות
חינוך
לא להוציא דיבה
מחברון לירושלים
מעלת התחייה
לעלות תמיד
ויתורו את ארץ ישראל
עטרה לטלית

מצוות הפרשת חלה ניתנה במיוחד לאישה, משום שהמצווה הזאת היא תיקון לחטא עץ הדעת. חז"ל אומרים שאדם הראשון מכונה 'חלתו של עולם', ומכיוון שהאישה גרמה לו ירידה רוחנית, ניתנה לה מצוות חלה, כדי לתקן זאת.

כיצד מצוות חלה מתקנת את חטא עץ הדעת? עניינו של חטא עץ הדעת שהוא גרם פירוד בין הגשמיות ובין הקדושה האלוקית. התיקון לכך הוא מצוות חלה, שתוכנה – הרמה לקדושה של ה'ראשית' מכל עיסה, וכך מרימים את הדברים הגשמיים, שגם מהם יהיה אפשר ליצור כלים להשראה האלוקית.

רק עיסה שלמה

הבנת המהות הפנימית של מצוות הפרשת חלה מסבירה גם את ההלכה, שאפשר להפריש חלה רק לאחר שהעיסה כבר נילושה והקמח התערב במים והם נעשו גוף אחד. אם הפרישו חלה מהעיסה קודם שהתאחד כל הקמח עם המים, אותם פירורי קמח שלא נילושו – לא נפטרו בהפרשת החלה.

ולכאורה הלוא את החלה מפרישים מהעיסה קודם האפייה, כאשר עדיין אין היא ראויה לאכילה. אם-כן מדוע אכפת לנו שעדיין לא נילושה לגמרי, ובפרט שחלק ממנה כבר נילוש?

אלוקות בכל המציאות

ההסבר טמון בעומק הרוחני של מצוות הפרשת חלה. את ההפרשה עושים מעיסה, שחומריה הבסיסיים הם קמח ומים. הקמח, המורכב מחלקיקים נפרדים, מסמל את הדברים הגשמיים, שנראים כמציאות נפרדת מהאלוקות. המים מסמלים את התורה, "אין מים אלא תורה". האיחוד בין הקמח למים מסמל את חדירת התורה לתוך ענייני העולם, עד שהם חדלים מלהיות דברים נפרדים, אלא נעשים חלק מהאחדות האלוקית.

תפקידו של היהודי להחדיר את האחדות האלוקית בכל המציאות ולא רק בחלק ממנה. לכן אפשר להפריש חלה רק לאחר שכל הקמח התחבר עם המים והכול נהפך לעיסה אחת, דבר המסמל את חדירת הקדושה לתוך כל חלקי המציאות הגשמית.

לצאת ולהפיץ

יש כאן הוראה לכל יהודי: לא דיי בעבודה שהוא עובד עם עצמו ובהשפעה על בני-ביתו, ואפילו בהשפעתו על יהודים יראי ה'. מחובתו לצאת גם למקומות שבהם עדיין יש 'נקודות נפרדות', שעדיין לא 'נילושו' במים של התורה. אף לשם יש להביא את ה'מים', ולפעול שכל אותן 'נקודות נפרדות' יהיו 'נילושות' במי התורה – הן תורת הנגלה הן פנימיות התורה, תורת החסידות.

אין האדם צריך לחשוש שפעילות זו תגרום ירידה לו-עצמו, מפני שתיטול מהזמן שיש לו להתעלות רוחנית עצמית. להפך, דווקא קיום מצוות חלה כראוי, ברוחניות העניינים, יביא לו-עצמו עלייה וחיזוק בכל התחומים, ויחיש את הגאולה השלמה בקרוב ממש.

(תורת מנחם כרך כג, עמ' 83)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)