חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שעת ההסתר שעת המבחן
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
נושאים נוספים
שיחת השבוע גליון 1272 - כל המדורים ברצף
יום של אחדות והתחברות
יש חדש
שעת ההסתר שעת המבחן
פנימיות התורה
הילדים משקפים
פרד"ס בסוד
ברכת התאומים
שמחת רשב"י
המארח של רשב"י
שמחת רשב"י

הקב"ה מבטיח בפרשתנו כי אם עם-ישראל ילך בדרך התורה ויקיים את מצוותיה – יזכה לשפע ברכה. התורה מבטיחה: "ונתתי גשמיכם בעיתם, ונתנה הארץ יבולה ועץ השדה ייתן פריו", ועוד ברכות רבות ונפלאות, עד לברכה "ואולך אתכם קוממיות".

בזמן שבית-המקדש היה קיים אכן ראו בעיני בשר את הברכות האלה. בתקופות שבהן בני-ישראל עשו את רצונו של הקב"ה, זכו לראות את התגשמות ההבטחות. חז"ל אף מספרים ש"ירדו להם גשמים... עד שנעשו חיטים ככליות". כלומר, מרוב שפע וברכה גדלו החיטים עד שהגיעו לגודל של כליות.

למה לא רואים?

אולם בתקופת הגלות אין רואים את שפע הברכה המובטחת על קיום התורה והמצוות. זה חלק מעניינה של הגלות, שהאמת האלוקית שרויה בגלות והיא נסתרת. בזמן בית-המקדש ראו אלוקות בגלוי, וכל מי שעלה לרגל ראה את עשרת הניסים שנעשו בבית-המקדש. לעומת זה, בתקופת הגלות הדברים אינם נראים ואינם גלויים.

נשאלת אפוא השאלה למה יצר הקב"ה מצב כזה, שבו אין רואים אלוקות, אין רואים את השכר על קיום התורה ומצוותיה, ולעיתים אף רואים מצב הפוך – מי שמקיימים את התורה ואת מצוותיה סובלים רדיפות ומחסור, ואילו 'עוברי רצונו' נהנים משפע ומשגשוג?

מעלת החידוש

אלא שכאשר רואים ניסים ורואים מיד את השכר על קיום התורה והמצוות – אין זה חידוש שיהודי לומר תורה ומקיים את מצוותיה. החידוש הוא דווקא במצב שבו "גלינו מארצנו ונתרחקנו מעל אדמתנו", ובכלל זה גלות רוחנית, כאשר אין רואים שקיום התורה והמצוות מביא שפע וברכה – ובכל-זאת יהודי ממלא את רצונו של הקב"ה. כאן רואים את עוצמת הקשר של יהודי עם הקב"ה ותורתו.

ולמעשה, זו כל התכלית של נתינת התורה דווקא לבני-אדם כאן בעולם הזה. הלוא המלאכים טענו שראוי לתת להם את התורה – "תנה הודך על השמים". על כך השיב להם הקב"ה, שאם המלאכים יעסקו בתורה אין בכך חידוש. החידוש הוא שבני-אדם, אף-על-פי שיש להם יצר-הרע, המפתה אותם לעבור על רצון ה', בכל-זאת הם מקיימים את רצונו. לכן דווקא הם ראויים שתינתן להם התורה.

בחירה כשלא רואים

כשם שהתורה ניתנה דווקא בעולם הזה הגשמי, כך עיקר המעלה של לימוד התורה וקיום מצוותיה הוא בזמן הגלות. בתקופה זו, שבה שורר הסתר של האור האלוקי, באה לידי ביטוי הבחירה שיהודי בוחר בטוב בבחירתו החופשית.

אמנם הקב"ה אומר ליהודי: "ובחרת בחיים", אבל בזמן הגלות אין רואים בעיני בשר שדרך התורה והמצוות היא דרך החיים. ובכל-זאת יהודי מאמין לקב"ה ובוחר בדרך זו, ואז יזכה שבסופו של דבר גם יראה בעיניו הגשמיות את כל ההבטחות של הקב"ה, עד ו"ואולך אתכם קוממיות", שהולכים בקומה זקופה אל הגאולה השלמה.

(תורת מנחם כרך כה, עמ' 28, 32)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)