חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

המעלה שבהעלאת הרע
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1306 - כל המדורים ברצף
שלום עושים עם יהודים
יש חדש
המעלה שבהעלאת הרע
לידת משה
להושיט יד
מה הרווחנו?
מלחמה שמימית
נשמה מעולם ה'תוהו'
חמישים אלף ילדים חיים בזכותו
נרתיקי מזוזה

בספר בראשית קראנו על הירידה של יעקב ובניו למצרים. שם גם פורטו שמותיהם. אולם ספר שמות מתחיל בפסוק: "ואלה שמות בני-ישראל הבאים מצרימה", והתורה שוב מפרטת את שמות שבטי ישראל. אומר על כך המדרש, שהדבר מלמדנו שבאותם שמות שבני-ישראל ירדו למצרים, באותם שמות גם עלו משם, שכן הם לא שינו את שמותיהם.

בפנימיות הדברים יש לומר, שבחזרה על השמות התורה מלמדת אותנו שבני-ישראל העלו ממצרים את "ראובן ושמעון". כלומר, בספר בראשית התורה מספרת על "ראובן ושמעון" כפי שהם יורדים למצרים, ואילו כאן מדובר על דרגה אחרת של "ראובן ושמעון", דרגה שאותה לוקחים ממצרים ומעלים אותה למעלה.

שמות השבטים

יש פירוש של הבעש"ט בעניין שמות השבטים, שהם מייצגים דברים שליליים הקיימים בסטרא-אחרא. ראובן פירושו – "ראו שאני בן". שמעון – אדם שעושה דבר טוב כדי ששמעו יתפרסם. לוי ויהודה – מי שמתחבר לאנשי מעשה כדי שיודו לו וישבחו אותו.

הפירוש הזה מנוגד לכאורה לפירושו של המדרש, ששמות השבטים מבטאים את מעלותיהם של בני-ישראל. גם בתורת החסידות מבואר ששמות השבטים מייצגים עניינים רוחניים נעלים: ראובן – ראייה באלוקות, המביאה לידי אהבת ה'. שמעון – שמיעה על אלוקות, המביאה לידי יראה. לוי – ירידת האור האלוקי מלמעלה למטה. יהודה – הודיה והתבטלות. ואילו לפי פירוש הבעש"ט שמות השבטים מבטאים את מידת הגאווה, שהיא מקור המידות הרעות!

מעלת התשובה

אלא שפירושו של הבעש"ט מבטא את העלייה שחוללו בני-ישראל ברע עצמו. לפי פירוש המדרש, בני-ישראל עלו ממצרים עם ענייני הקדושה שאיתם ירדו לשם, אולם את החסרונות השאירו במצרים. הבעש"ט מפרש פירוש עמוק יותר, שבני-ישראל העלו ותיקנו גם את ענייני הרע שהיו במצרים.

זו המעלה שבספר שמות על ספר בראשית, שבו מתחיל עניין התשובה. מהותה של עבודת התשובה איננה מחיקת החטא בלבד, אלא הפיכת הרע עצמו לטוב, והפיכת הזדונות עצמם לזכויות. לכן גדולה מעלת בעלי-תשובה ממעלת צדיקים גמורים.

עלייה מתוך הגלות

זוהי בכלל העלייה שנוצרה על-ידי גלות מצרים, שבני-ישראל תיקנו בה גם את הדברים השליליים והעלו אותם לקדושה. העלייה הזאת, שבאה אחרי הירידה, היא עלייה גבוהה ביותר, בבחינת "וכאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ".

גם על-ידי הגלות הנוכחית הופכים את הרע ומתקנים את הדברים התחתונים ביותר, ודווקא על-ידי זה זוכים לגילוי פנימיות התורה שתתגלה בגאולה האמיתית והשלמה, תיכף ומיד ממש.

(תורת מנחם כרך כז, עמ' 279)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)