חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

איך האמינו בדורות קודמים
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1335 - כל המדורים ברצף
שלמות המשפחה דורשת תחזוקה
יש חדש
איך האמינו בדורות קודמים
אין עוד מלבדו
ושיננתם לבניך
מעלת היהודי הפשוט
תקלה לשם תקנה
העלייה שאחרי הירידה
סיפור התפילין וסגירת מעגל
נשים במצוות אהבת ה'

אחדות ה' היא מיסודות האמונה היהודית, והיא מתבטאת בפסוק "שמע ישראל, ה' אלוקינו ה' אחד". באמונה הזאת יש כמה וכמה רמות. הרמה הבסיסית ביותר היא – להאמין שהקב"ה הוא האלוקים האחד והיחיד, ושאין עוד א-לוה חלילה. למעלה מזה היא האמונה שאין עוד שום דבר בעל יכולת ושליטה מלבד הקב"ה (שזה איסור 'שיתוף' – שכביכול יש לקב"ה 'שותפים' בהנהגת העולם).

תורת החסידות מגלה שלב עליון יותר באחדות ה', על יסוד הפסוק "ה' הוא האלוקים, אין עוד מלבדו". משמעות הדברים היא שאין עוד שום מציאות מלבד הקב"ה, שכן לבריאה אין מציאות משל עצמה, וכל קיומה הוא הכוח האלוקי הבורא אותה מאַיִן ליֵש בכל רגע ורגע. נמצא שהמציאות האחת והיחידה הקיימת היא של הקב"ה.

כפירה בדקוּת

נמצא אפוא שלא רק המחשבה שיש לנברא כלשהו שליטה ויכולת היא כפירה באחדותו של הקב"ה, אלא גם המחשבה שיש מציאות כלשהי מלבד הקב"ה היא – בדקוּת שבדקוּת – כפירה באחדות הבורא, שכן כל יהודי צריך להאמין ש"אין עוד מלבדו" – אין עוד שום מציאות מלבד הקב"ה.

אך כאן נשאלת שאלה: הלוא פירוש זה של "אין עוד מלבדו" נתגלה בתורת החסידות, ואם-כן איך תפסו את עניין האחדות האלוקית במשך כל הדורות קודם שנתגלתה החסידות? וכי דורות של יהודים לא ידעו להאמין באחדות ה' כראוי?

התורה מתחדשת

למעשה, אותה שאלה אפשר לשאול על דברים רבים בתורה שנתגלו בדורות מאוחרים יותר. בגמרא מסופר שהקב"ה הראה למשה רבנו את רבי עקיבא דורש "על כל קוץ וקוץ תילי תילין של הלכות... ולא היה יודע מה הם אומרים, תשש כוחו". נמצא שאפילו בימיו של רבי עקיבא התחדשו עניינים רבים כל-כך בתורה עד שמשה לא הבין אותם!

אמנם כל התורה ניתנה למשה בסיני, ואפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש, אבל הפירוש הוא שמשה קיבל את הכללים והיסודות, והגילוי של הדברים בפועל נעשה על-ידי ה'תלמיד ותיק' שבכל דור ודור. לכן אומרים 'נותן התורה', בלשון הווה, שכן התורה מתחדשת בכל דור ודור ומתגלים בה עוד ועוד דברים.

הכול חייבים להאמין

אלא שכל עוד הדברים האלה לא נתגלו, לא היו חייבים בהם, אבל לאחר שנתגלו – נתחייבו בהם כל בני-ישראל, מכיוון שזה חלק בתורה, השייך לכל יהודי, אלא שהחלק הזה בתורה נתגלה על-ידי 'תלמיד ותיק' פלוני.

כך גם בעניין התפיסה העמוקה שגילתה תורת החסידות בסוגיית אחדות ה'. קודם שנתגלו הדברים בתורת החסידות לא היו חייבים להאמין שב"אין עוד מלבדו" הכוונה שאין עוד שום מציאות מלבד הקב"ה, ודיי היה להאמין שאין עוד בעל כוח וממשלה מלבד הבורא. אולם לאחר שנתגלו הדברים בתורת החסידות, ובמשך הדורות הורחבו והוסברו בדרך שמאפשרת לכל יהודי להבינם – עתה חייב כל יהודי להאמין באחדות ה' בדרגה הגבוהה והעמוקה יותר, שאין עוד שום מציאות מלבדו.

(תורת מנחם כרך ז, עמ' 319)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)