חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:12 זריחה: 6:37 ג' בשבט התש"פ, 29/1/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

עוצמתו של הנס הגדול
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1368 - כל המדורים ברצף
מורה הדרך בדור נבוך
יש חדש
עוצמתו של הנס הגדול
ליל הסדר
לא קונים בכסף
חזון ילדות
דאגת הרועה
שמחת לידה
"הרבי מכיר את תיקי הרפואי?!"
שבת הגדול

אחד הטעמים להגדרת השבת שלפני פסח 'שבת הגדול' הוא ש"נעשה בו נס גדול". בני-ישראל נצטוו לקחת ביום הזה שה בעבור קרבן פסח, וכששמעו זאת בכורי מצרים הלכו אל אבותיהם ואל פרעה "לבקש שישַלחו את ישראל, ולא רצו, ועשו הבכורות עמהם מלחמה והרגו הרבה מהם".

ההתייחסות לנס הזה כאל 'נס גדול' דורשת הסבר. הלוא ניסים רבים נעשו לבני-ישראל במצרים, החל בעשר המכות ועד ניסי קריעת ים-סוף. מה המיוחד בנס הזה שקבעו אותו זיכרון לדורות ובגללו קוראים לשבת 'שבת הגדול'?

חששו של משה

הדבר יובן לאחר הקדמת עוד שאלה: בזוהר נאמר שכאשר הקב"ה אמר למשה "בוא אל פרעה", להתריע לפניו על מכת הארבה הצפויה לפקוד את מצרים, פחד משה מפרעה. מדוע פחד דווקא עכשיו, ולא כשהלך אל פרעה לקראת המכות הקודמות?

הביאור הוא שהקב"ה שולט על הטבע ועל כל ענייני העולם, ולכן אין סיבה להתיירא מפני תוקף העולם, שכן הקב"ה יכול לשדד את מערכות הטבע והבריאה ולגרום להם למלא את רצונו. לכן משה רבנו לא חשש להזהיר את פרעה לקראת המכות הצפויות לו, כי ידע שבכוחו של הקב"ה לגבור על פרעה ועל מצרים.

גזֵרת הבורא

חששו של משה היה ממצב שבו הקב"ה עצמו נותן תוקף ועוצמה לפרעה ולמצרים. כי לכאורה איך בכלל ייתכן מצב שבני-ישראל יהיו נתונים לשליטת פרעה? אלא שהדבר נובע מרצונו של הקב"ה שניצוצות קדושה ייפלו למצרים ויתבררו ויעלו למקורם דווקא על-ידי עבודתם של בני-ישראל בגלות מצרים.

נמצא אפוא שיש שלב שבו הקב"ה עצמו נותן תוקף וכוח לפרעה ולמצרים, ומעניק להם שליטה על בני-ישראל. במצב כזה התוקף של פרעה נובע מרצונו של הקב"ה, שכן כל עוד לא באה שעת הגאולה, זו גזֵרת הבורא שפרעה ישלוט על בני-ישראל, וגם גילוי אלוקי עליון ביותר לא יוכל לעמוד נגד הכוח שהקב"ה עצמו נותן לפרעה.

הפיכת החושך לאור

לכן כל עוד נשלח משה אל פרעה כדי להנחית עליו מכות, לא חשש, כי בכוחו של הקב"ה להכות את מצרים; אבל כאשר נצטווה ללכת אל פרעה כדי להוציא בפועל את בני-ישראל ממצרים, בשעה שעדיין פרעה נהנה מהתוקף שקיבל מהקב"ה כדי לשעבד את בני-ישראל, התיירא משה מפני פרעה.

וזה החידוש הגדול בנס של שבת הגדול. כאשר עדיין עומדים קודם הגאולה, בשעה שבכורי מצרים במלוא תוקפם, ובכל-זאת הם עצמם נלחמים למען יציאתם של בני-ישראל ממצרים, עד שהם מכים והורגים את אבותיהם – בזה בא לידי ביטוי הכוח האלוקי הבלתי-מוגבל, שהוא למעלה אפילו מהכוח האלוקי שנתן תוקף למצרים. זה ביטוי להפיכת החושך עצמו לאור, עד שהטבע של מצרים עצמה מתהפך ומתייצב לימין בני-ישראל.

(תורת מנחם כרך לט, עמ' 264)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)