חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:08 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יום הכיפורים
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1393 - כל המדורים ברצף
הכוח לבקש סליחה ולסלוח
יש חדש
הקדושה בשעיר לעזאזל
יום הכיפורים
בקשה אחת
הכאה על חטא
"איזה חג יש לנו?"
אין עוונות
המחזור של אבא
כורעים ומשתחווים

תנאי הסליחה

"כי יום כיפורים הוא לכפר עליכם" (ויקרא כג,כח). האומר 'אחטא ואשוב, אחטא ואשוב' – אין מספיקים בידו לעשות תשובה. 'אחטא ויום הכיפורים מכפר' – אין יום הכיפורים מכפר. עבֵרות שבין אדם למקום, יום הכיפורים מכפר; עבֵרות שבין אדם לחברו, אין יום הכיפורים מכפר עד שירַצה את חברו.

(יומא פה,ד)

אין ספק

יהודי החוזר בתשובה ומבקש מחילה וסליחה מהקב"ה, צריך להאמין ולבטוח שהקב"ה חפץ חסד הוא וחנון ורחום ורב לסלוח תיכף ומיד שמבקשים ממנו מחילה וסליחה – בלי שום סָפק וסְפק-ספֵקא בעולם.

(תניא)

אי שקט

"כי כל הנפש אשר לא תעונה בעצם היום הזה ונכרתה מעמיה" (ויקרא כג,כט). יהודי שאינו חש ביום קדוש זה מועקה ואי שקט, יהודי שאין בו חרטה והרהור תשובה – סימן ש"ונכרתה מעמיה", שתודעתו נכרתה מכלל ישראל.

(לב שמח)

חמישה זמנים

חמישה זמני תשובה הם: חודש אלול – העבודה של תיקון לבושי הנפש, מחשבה דיבור ומעשה; ימי הסליחות – תיקון המידות; ראש השנה – תיקון המוחין; בין כסה לעשור – תיקון הרצון; יום הכיפורים – תיקון התענוג.

(הרבי הריי"ץ מליובאוויטש)

מסורת קדמונית

"חוקת עולם לדורותיכם בכל מושבותיכם" (ויקרא כג,לא). התורה מאחלת שיבואו לעולם דורות צדיקים וישרים עד שיום הכיפורים יהיה נהוג לא כיום הבא לכפר על עבֵרות, אלא כ'חוק', כמצוות המלך, וכמסורת מימים קדמוניים.

(אלשיך)

תשובה עילאה

כאשר יהודי נאנח או בוכה בראש השנה על שלא טוב לו בגשמיות, בבריאות או בפרנסה, זוהי 'תשובה עילאה'.

(הרבי מהר"ש מליובאוויטש)

כלי לרחיצה

"הרי אני לפניך ככלי מלא בושה וכלימה" (מן התפילה). כולנו משולים לכלי מלא זוהמה, אבל כל זמן שהכלי שלם, איך בכך כלום, שכן אפשר לשטוף אותו, לנקותו ולהחזירו לטוהרו.

(רבי שלום רוקח מבעלז)

מהות התשובה

התשובה היא תיקון וסידור ההווה, חרטה על העבר וקבלה טובה על להבא. כאשר ההווה מסודר כראוי, אפשר למלא את החסר, או הלא-טוב של העבר, ולעשות גדרים וסייגים לעתיד.

(אגרות קודש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)