חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חנוכה
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1509 - כל המדורים ברצף
לא להישאר מאחורי החומות
יש חדש
"רוגזו של יוסף" בדרך לשלווה
חנוכה
לא רצה לשקר
נקודת האמת
שידוך של אמת
גאולה במסלול מפותל
מה שחנוכייה יכולה לספר
הדלקה בשמן של שביעית

להוסיף אור

"בית שמאי אומרים פוחת והולך, ובית הלל אומרים מוסיף והולך" (שבת כא,ב). "פוחת והולך" רומז לעבודה שהיא בבחינת 'סור מרע', לתקן את הפגמים ולסלק את הרע. "מוסיף והולך" רומז לעבודה של 'עשה טוב', להוסיף בתורה ובמעשים טובים. ההלכה היא כבית הילל, כי עיקר העבודה היא להתעלות ולהתרומם תמיד בתורה ובמעשים טובים.

(היהודי הקדוש)

מידה כנגד מידה

"מצווה להניחה על פתח ביתו מבחוץ" (שבת כא,ב). היוונים העזו לפרוץ פרצות בבית המקדש, ולטמא את כל השמנים שבהיכל. הם רצו להפוך את 'רשות היחיד' ל'רשות הרבים'. עשה להם הקב"ה מידה כנגד מידה, שמניחים את הנרות "על פתח ביתו מבחוץ" – להפוך את 'רשות הרבים' ל'רשות היחיד'.

(חידושי הרי"ם)

הכנה למשיח

חנוכה הוא הכנה לימות המשיח. ראשי תיבות 'משיח': מדליקים שמונת ימי חנוכה.

(מדרש תלפיות)

שמירת האחדות

"יוונים נקבצו עליי... ופרצו חומות מגדליי" (מן הפיוט). כאשר בני ישראל פוגמים בסגולות שניתנו להם, נוטלים הגויים סגולות אלה. בני ישראל הם "גוי אחד" וכאשר פגמו בסגולה זו, לקחו האומות את האחדות. זהו שאומרים "יוונים נקבצו עליי (התאחדו נגדי)... ופרצו חומות מגדליי".

(ר' אברהם מסוכוצ'וב)

סוף התשובה

ימי חנוכה הם המשך לימים הנוראים, מי שלא שב בעשרת ימי תשובה, תשובתו מתקבלת עד יום שמיני של חנוכה. רמז לזה בנבואת ישעיהו (כג,א) "בזאת יכופר עוון יעקב" – ביום 'זאת חנוכה' יכופר עוון יעקב.

(צמח דוד)

פרסום הנס

"נר חנוכה משמאל ומזוזה מימין" (שבת כב,א). מזוזה היא חובת הדר, ולכן קובעים אותה בימין כניסת הבית; אולם נר חנוכה נועד לפרסום הנס למי שנמצאים בחוץ, ולכן מעמידים אותו מימין ליציאה מן הבית.

(חידושי הרי"ם)

אור הפנים

על-ידי חנוכה נתגלה אור הפנים, בבחינת "יאר ה' פניו אליך ויחונך". חנוכה מושך אור אין-סוף על הנשמה.

(ליקוטי מוהר"ן)

העיקר להתחיל

"כבתה אין זקוק לה" (שבת כא,ב). חנוכה הוא מלשון חינוך והתחלה. לכן "כבתה אין זקוק לה", כי העיקר הוא ההתחלה ולא עליך המלאכה לגמור.

(זר זהב)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)